V letošním rozpočtu totiž figuruje částka, která poputuje na přípravu této rekonstrukce. Zájemci se tak mohli k plánovaným změnám vyjádřit. Výkresy a vizualizace úprav jsou k dispozici také na webových stránkách města.

„V současné době jsme ve fázi, kdy se pádné připomínky dají ještě zpracovávat. Své podepsané názory můžete posílat i e-mailem na adresu firmy OK Plan Architects," zmínil architekt Luděk Rýzner ze společnosti OK Plan, z jejíž dílny pochází studie stavebních úprav zmíněného prostranství.

Úvodem prezentace místostarosta Humpolce Květoslav Namyslo připomněl, že město v roce 2011 zadalo Janu Pavlíčkovi z Vysokého učení technického v Brně vypracovat dopravní studii centra města.

„Chtěli jsme znát názor na současnou situaci někoho zvenku, abychom jej pak mohli konfrontovat s pohledem těch, kteří v Humpolci žijí," vysvětlil Namyslo.

Ten dále uvedl, že město již některé odborníkovy návrhy využilo v praxi. „Příčnou ulici jsme zjednosměrnili, zvýšil se tu počet parkovacích míst, vrátila se sem žulová kostka. Po rekonstrukci je i Žižkova ulice a letos opravíme Rašínovu ulici," řekl Namyslo.

Po místostarostovi se slova ujal architekt Rýzner, který účastníky seznámil s tím, jaký je cíl oprav ulice Školní 
a Husova a Havlíčkova náměstí. „Chceme odtud vyloučit tranzitní dopravu a dále dálkovou autobusovou dopravu, která podle našeho mínění nemá v centrech měst co dělat," přemítal Rýzner.

Architekt pokračoval tím, že v této lokalitě by měla vzniknout opatření, která nadřazují chodce nad dopravu. „Docent Pavlíček navrhl pěší zónu u pošty, ale my jsme toho názoru, že by v tomto případě mohlo dojít k umrtvení města. Myslíme si, že nějaká doprava by tu měla být, ale naší snahou bude ji zklidnit," zdůvodnil Rýzner. Na území od pošty směrem ke křižovatce s Rašínovou ulicí by vozidla neměla překročit rychlost 20 kilometrů za hodinu a po celém rekonstruovaném území budou umístěny zpomalovací prahy.

„Povrch průjezdu je navržen v žulové kostce, parkovacích stání v žulové kostce jiné barvy a chodníků v mozaice ze žulové kostky," řekl Rýzner.

Přechod navíc

V ulici Školní (při pohledu směrem od restaurace „Baronka" k Fabrika hotelu) OK Plan navrhuje na levé straně odstavný pruh pro automobily a po pravé straně zákaz parkování.

Přítomný zastupitel a zároveň ředitel humpolecké základní školy Josef Jirků podotkl, že by bylo vhodné vzhledem k bezpečnosti nejen žáků přidat ještě jeden přechod pro chodce blíže k vjezdu do areálu umělecké školy. Rýzner i Namyslo se shodli, že se jedná o opodstatněný návrh a že jej zváží. V diskuzi také padlo, že do ulice Školní by autobusy vůbec neměly zajíždět.

Luděk Rýzner dále zdůraznil, že zásadní budovou je podle nich pošta, která je dnes obklopena zaparkovanými auty. „Z dopravního hlediska je zde nejhorší situace, řidiči se neřídí normami a parkují tak, jak by neměli. Poště bychom rádi dali důstojný prostor, proto navrhujeme osm parkovacích stání dále od budovy," vysvětlil architekt.

Někteří přítomní se ale vyjádřili v tom smyslu, že pak bude problém v místě zaparkovat. Rýzner zmínil, že pracovníci firmy dělali dlouhodobý průzkum situace v těchto ulicích a například v době před Vánocemi tu napočítali 136 zaparkovaných aut (podle pravidel i proti nim). Po rekonstrukci by tu mělo vzniknout celkem 103 vyhrazených parkovacích míst a 24 jich už je před Fabrika hotelem.

Václav Kašpar z Humpolce se zajímal, zda parkování u pošty bude časově omezené. „Myslíme si, že tato místa by opravdu měli využívat jen klienti pošty. Určitě by ten čas šel upravit podle potřeb," odpověděl Rýzner.

Další debatu vyvolal vjezd do Soukenické ulice (vedle budovy zvláštní školy směrem k sídlišti Smetanova). Nyní je tam povolen obousměrný provoz, přičemž silnice na šířku měří pouhých 3,5 metru.

K jejímu rozšíření na normovaných 5,5 metrů by bylo nutné odkoupit část přilehlého soukromého pozemku.

„OK Plan tuto ulici řeší jako jednosměrnou. Navíc jde o místo, ze kterého řidič špatně vidí do křižovatky s ulicí Husova," odůvodnil Rýzner.
V ulici Husova by pak měla vzniknout podélná parkovací stání vlevo (u kostela) a kolmá vpravo. Projektanti neopomněli ani zeleň.
Z publika padl také dotaz týkající se cyklistických pruhů, které studie neřeší. „Jsem názoru, že nejde jen o pruhy, ale že se jedná o celý balík záležitostí. Kolo si musíte někde nechat, v zaměstnání by pak měl být prostor na převlečení a podobně," řekl architekt a Namyslo dodal, že město dříve jisté kroky k podpoře cyklistické dopravy podniklo.

„Jenže legislativa tomu zatím nenahrává. Také je na zvážení, zda by tuto možnost někdo využíval. Terén je tu kopcovitý, takže je to trošku jiná situace než třeba v Polabí," zamyslel se místostarosta.

Rýzner poznamenal, že problém Humpolce je v tom, že tu neexistuje standardizovaný mobiliář pro rekonstrukci veřejných prostranství. „Najdete tu mnoho variant a prvků. V každé uličce jsou jiné barvy, jiné obrubníky a tak dále. Město by mělo mít komplexní řešení," řekl a nastínil, že jejich cílem bude zmíněné ulice proměnit v takzvaný bulvár.

„Velice se mi tento záměr líbí, každé město se tím nemůže pochlubit. Ale skutečně mi tu chybí celková koncepce dopravy, obchodů, pěších a tak dále. Měli bychom se tím zabývat v souvislostech," uvedla svou připomínku zastupitelka Alena Štěrbová.