Ať už je důvodem novoroční předsevzetí nebo snaha shodit nějaké to kilo nabrané na konci roku, o cvičení je na začátku roku vždy velký zájem. Loni to však bylo jiné, kvůli pandemii muselo být zavřeno. V dalším jihlavském fitness, DoubleDrive, pak vypozorovali, že lidé za poslední dva roky vypadli ze svých návyků a naučili se být více doma.

Novoroční předsevzetí obvykle po pár týdnech vezmou za své, v případě cvičení ale pak přichází další motivace, a to zhubnout do plavek. Ve Fitness Factory tak pokles návštěvnosti zaznamenávají až o letních prázdninách v čase dovolených. „Naši klienti v nejsilnější věkové kategorii mezi pětadvaceti a šedesáti lety už opravdu nepodléhají nějakým chvilkovým nápadům. Jejich rozhodnutí začít nás navštěvovat vychází čistě z potřeby cítit se ve svém těle lépe,“ řekla Pavla Křížová, jednatelka DoubleDrive clubu.

Okolí hlavního vlakového nádraží chce Jihlava výrazně proměnit.
V Jihlavě se letos změní zastávky hromadné dopravy. Víme jak

Jakub Caha z Pro-Life Fitness Telč považuje za zlomový měsíc březen. Tam už začíná návštěvnost klesat. „Ale máme zkušenosti, že někdo vydrží celý rok pravidelně chodit a jiný zvládne třeba jen týden, dvě návštěvy,“ nabízí pohled do zákulisí. Naopak v jihlavském Fitpeople patří březen, duben a květen mezi nejsilnější měsíce. „Blíží se dovolené, svatby, člověk je méně oblečen,“ usmívá se trenér Jindřich Musil. I on zná takzvané ledňáčky, kterým vydrží počáteční zápal přibližně měsíc. I ti, kteří pak trochu zvolní, se však později vrací.

Od začátku letošního roku roste i návštěvnost ve Vodním ráji. Tam ale hraje roli také fakt, že před pár týdny opět zprovoznili saunu. „A pak si lidé po Silvestru vlezou na váhu, řeknou si, jak se do toho opřou, a ono je to zas po měsíci přejde,“ hodnotí situaci s nadhledem Martin Málek, mluvčí Služeb města Jihlavy, které aquapark provozují. Vyšší zájem je také o plavání v bazénu Rošického, tam někteří pravidelní návštěvníci už v lednu ani nechodí. Pár týdnů vydrží, až návštěvnost zase klesne.

Dalším častým předsevzetím je přestat kouřit. „Trendem prvních dvou měsíců v roce jsou vždy celkově nižší objemy než v ostatních měsících,“ potvrdil produktový manažer sítě prodejen s tabákem Traficon Roman Bárta. Ze zkušeností však ví, že se v lednu nemusí jednat jen o předsevzetí, ale roli hraje i předzásobení kuřáků na Vánoce. Dále pak lidé obecně více kouří v letních měsících, kdy je pro to přívětivější počasí. „Nejpozději v březnu bude spotřeba cigaret zase na svých běžných číslech,“ odhadl Bárta.

Očkování proti Covid-19.
Vysočinské prvenství a úleva: v kraji je nejméně nově nakažených

Faktem ale je, že v lednu evidují pokles i další obchody. Jedním z faktorů je, že rodinné rozpočty jsou značně zdecimované po Vánocích a následných výprodejích, řada lidí si ale dává i předsevzetí méně utrácet. A to se musí projevit.

Celkově si předsevzetí dává dle statistik zhruba třetina Čechů. Jen pětina však ve svém snažení vytrvá. „Taky jsem si vždycky něco vymyslela, ale nikdy to nevydržela. Dávám si tak předsevzetí nedávat si předsevzetí a najednou to jde,“ uzavřela s úsměvem Pavlína Hájková z Jihlavy.

Novoroční předsevzetí

- častým předsevzetím je zhubnout, zájem o fitness je v lednu velký

- někde začne po pár měsících návštěvnost klesat, jinde naopak roste, lidé chějí hubnout do plavek

- nižší tržby jsou patrné i v obchodech, zejména co se týká cigaret