„Základní kámen budoucí továrny má být poklepán 21. července za přítomnosti premiéra České republiky Bohuslava Sobotky a ministra průmyslu Jana Mládka," informoval bystřický starosta Karel Pačiska.

„Se stavebními pracemi by se mělo začít ještě o něco dříve, než dojde k oficiálnímu položení základního kamene," řekla Lenka Nováková ze společnosti Cooper Standard Automotive.

Bystřický závod doplní činnost podniku ve žďárské průmyslové zóně, kde je zaměstnáno asi tisíc lidí, kteří se zabývají výrobou palivových, potrubních a jiných systémů sloužících k rozvodu kapalin, stlačeného vzduchu a jiných médií v automobilech.

„Společnost v první fázi požadovala tři hektary pozemků s tím, že celkem má zájem o osm hektarů, aby se měla kam rozšiřovat, což už ve Žďáře nemůže," doplnil starosta s tím, že práci by tam v průběhu několika let mělo najít až pět set lidí.

Nyní firma začne stavět na třech hektarech, dalších pět musí být ještě vybaveno inženýrskými sítěmi. To souvisí s přislíbenou sedmnáctimilionovou státní dotací na rozvoj bystřické průmyslové zóny. „Nyní musíme vybrat firmu, aby po prázdninách mohly začít zemní práce a stihlo se toho co nejvíce. Na jaře by se pak dodělal zbytek, hlavně obslužná komunikace, kde bude i zastávka MHD, chodníky a další věci. Celkem by zasíťování mělo vyjít na třiadvacet milionů, což znamená, že šest doplatíme z rozpočtu na příští rok," upřesnil Karel Pačiska.

V průmyslové zóně se bude rozrůstat i společnost Adoz, která tam již řadu let působí. „Chtějí mít rezervu, takže místo 1,8 hektaru nakonec budou mít zájem o čtyři hektary pozemků," sdělil starosta Pačiska.

Na Bystřicku, jež má nejvyšší nezaměstnanost v okrese, se „bojuje" o každé místo. Příští rok po šedesáti letech skončí těžba uranové rudy v dole Rožná 1 v Dolní Rožínce. V těžebním závodu nyní pracuje 850 lidí. Příští rok se začnou technická opatření k uzavření nejhlubší části dolu. Zahlazování hornické činnosti by mělo zaměstnat asi 350 lidí.