Tento opravdu oblíbený sovětský automobil se dodával v nejrozmanitějších verzích a speciálních kombinacích motorů a karoserií tak, jak je neznáme. Například v Anglii byl oblíbený typ kombi, ovšem s tím rozdílem, že pod kapotou skrýval motor 1,5 l, namísto obvyklého 1,2 l, za dveřmi pak byl interiér z typu 2103 a střechu chránil vinylový potah.

Lada měla své zastoupení nejen po celé Evropě, ale i v Severní Americe. Zde byla oblíbená Lada 1500, ovšem s karoserii 2106, velkými duralovými nárazníky, odpovídajícími místním bezpečnostním předpisům, a zadními lampami s blinkry červené barvy. Lada, svým technickým základem vycházejícím z Fiatu modelového roku 1966, se v Rusku vyráběla až do roku 2012, tedy více než 40 let! Její varianta 2107 se prý stále ještě vyrábí v Egyptě.

Další perličkou je skutečnost, že žigulíky jezdili také s motorem Wankel, tzn. s motorem s rotačním pístem. Tyto prototypy byly vyráběny v malých počtech a to jak s jednorotorovými tak i dvourotorovými motory. Pro účely jízdních zkoušek sloužili Žigulíky také jako rychlé vozy sovětské dopravní milice. Tyto služební vozy se silnějším motorem Wankel o výkonu 140 koní dosahovaly rychlosti až 180 km v hodině!

Ladou z Brna do Afriky

Nezanedbatelnou zajímavostí, která je našemu regionu velice blízká, je příběh manželů Úličných z Brna. Manželé JUDr. Vladimír Úličný (nar. 1908) a MUDr. Ludmila Úličná (nar. 1920) byli v podstatě párek dobrodruhů, kteří se v roce 1979 a 1980 dvakrát vydali se svojí rodinnou Ladou 1300 do Afriky. Po své druhé výpravě se však z Afriky vrátili již bez svého vozu. Během plánované prohlídky v servisu Fiat u Guinejského zálivu mechanici naznali, že Lada už další cestu nevydrží, a tak zůstala v Africe napospas, jako důkaz této neobvyklé výpravy. Manželé Úliční se ale nevzdali. Další výpravu naplánovali už na rok 1983. Tentokrát však, díky úspěšným minulým výpravám, dostali od zástupců Avtoexportu úplně novou Ladu 1200 S. Jednalo se o jednu z vývozních variant, tedy Ladu s motorem 1.2 s karoserií z „třináctky". O putování Afrikou v Žigulíku napsala Ludmila Úličná dvě knížky s názvy „Nejezděte do Afriky 19. ledna" a „Sahara, má láska". Obě knížky je dodnes možné zakoupit v antikvariátech.

Maskovaná síla

A přesně takovou Ladu 1300, jako měli manželé Úliční, jsme se vydali hledat do třebíčských ulic. Nalezli jsme jednu, i když na první pohled s neoriginálními nárazníky. Teprve při bližším seznámení jsme zjistili, že se sice jedná o VAZ 21011, ovšem s motorem 1500 ccm. Sedmaosmdesátiletý majitel si „maskovanou" patnáctku před léty zakoupil jako náhradu za svého předchozího Žigulíka, který zakončil svůj automobilový život dopravní nehodou. A tak, když spatříte v ulicích Třebíče nenápadnou Ladu 1300, která jede o poznání svižněji, nežli by měla, pak věřte, že ji řídí nadmíru spokojený uživatel těchto ruských automobilů o kterých jsme si zde několik týdnů povídali.

JAN KOTLÍK