„Jedná se o jednu z plánovaných činností realizovaných během právě probíhající odstávky 1. bloku. Kontroly spočívají v provozních zkouškách, které nelze provést přímo v elektrárně. Nové generátory byly pro 1. reaktorový blok vyrobeny v roce 2011 v rámci akce Využití projektových rezerv a zvyšování výkonu bloku. Poprvé začaly elektřinu vyrábět na podzim 2011,“ vysvětlil mluvčí elektrárny Jiří Bezděk.

Cestu z elektrárny do Plzně nastoupí stator v úterý v 19 hodin. Největším úskalím na cestě jsou kruhové objezdy a mostní konstrukce, které budou z důvodu vysoké váhy transportu a venkovních teplot pod dohledem odborníků. „Trasa transportu povede na Vysočině přes Třebíč, Jihlavu a Havlíčkův Brod do Středočeského kraje, kde projede Kolínem, Čelákovicemi, Mělníkem až do Slaného. Dále přes Lubenec v Ústeckém kraji, do Karlovarského kraje přes obce Bochov, Toužin a následně v Plzeňském kraji přes Únešov, Kozolupy a s plánovaným příjezdem 17. února ve 2.30 hodin do Plzně,“ popsal Bezděk.

Transport nákladu vážícího 174 tun, s délkou 8 metrů, šířkou 4,4 m a výškou 5 metrů vyžadoval terénní úpravy i zabezpečení kanalizačních vpustí silnými ocelovými pláty pro bezpečný přejezd transportu. Náklad je přepravován na jedenáctinápravovém podvalníku, který se musel vypořádat s nedostatkem prostoru pro stočení i s průjezdem hlavního vjezdu, při kterém mu na každé straně zbýval prostor pouze 8 cm. Celá souprava obsahuje dvě transportní soupravy. „Náklady na kontrolu a přepravu vychází na devět milionů korun,“ dodal Bezděk.

Přípravy na převoz vyžadovaly technické zabezpečení proti vlhkosti i mechanickému poškození. Vinutí statoru bylo naplněno inertním plynem, byly instalovány silikonové vaky a vyrobeny speciální kryty. Následně byl náklad obalen do hliníkové ochranné fólie a hermeticky utěsněn. Generátor vyrábí elektrické napětí a je tak klíčovým zařízením elektrárny, manipulace s ním proto probíhá pod dohledem bezpečnostní služby.

Nazpět do elektrárny se generátor vrátí 23. března.