VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlak, autobus a jedna jízdenka v kraji. Snad v roce 2019

Vysočina - Vlaky budou tvořit důležitou součást připravovaného systému Veřejné dopravy Vysočiny.

5.12.2017
SDÍLEJ:

Setkání s hejtmanemFoto: Deník / Loskot Jaroslav

Systém by měl propojit vlakovou, autobusovou a městskou hromadnou dopravu, aby na sebe jednotlivé spoje plynule navazovaly. Cestujícím by měla stačit jedna jízdenka.

„Naším záměrem je udržení železnice, navázání vlaků na autobusy, a autobusů na vlaky. Cílem je obě záležitosti propojit pokud možno na jednu jízdenku. Ambicí je jedna jediná věc, aby servis pro uživatele byl co nejlepší, aby měli co nejvíc spojů, aby se dalo rychle dostat i do Prahy, Brna, Hradce Králové, aby lidé nemuseli jezdit auty,“ prohlásil hejtman Vysočiny Jiří Běhounek na diskusním setkání, které v Jihlavě pořádal Deník.

Kraj Vysočina je posledním krajem v zemi, který podobný ucelený (takzvaně integrovaný) dopravní systém nemá. „Integrace tak snadná není. V roce 2007 se na ni začalo pracovat a zastupitelstvo ji o rok později nepřijalo,“ podotkl hejtman.

Kraj Vysočina má nyní koncepci veřejné dopravy připravenou. „Udělat to musíme, protože v roce 2019 končí smlouva jak s železničními, tak autobusovými dopravci,“ řekl Hejtman. Do zadávacích podmínek výběrových řízení na další období chce Kraj Vysočina vložit přesné specifikace vybavení vozidel a dalšího softwaru pro vytvoření nového jednotného tarifního systému.

Kraj Vysočina v posledních letech vynakládá na provoz regionálních vlakových spojů a autobusových linek přibližně šest set miliónů korun ročně. Nový systém veřejné dopravy bude podle odhadů o 60 až sto milionů korun nákladnější. „Aby mohl cestující na jednu jízdenku projet celý kraj, to s sebou něco nese. Je to drahé,“ upozornil Jiří Běhounek s tím, že on sám zavedení nového dopravního systému podporuje. Konečné slovo ale budou mít opět krajští zastupitelé.

Vytvoření nového dopravního systému na Vysočině komplikuje fakt, že kraj byl vytvořen uměle. Přirozená spádovost obyvatel je v různých částech kraje odlišná.

„Jsme na okraji Kraje Vysočina, nás se týkají přesahy do Jihomoravského kraje, kam lidé od nás jezdí. Jak probíhá vyjednávání dvou krajů? Cítím, že tam může být problém,“ zajímal se starosta Bystřice nad Pernštejnem Karel Pačiska.

„Máme 14 systémů veřejné dopravy, v každém kraji jiný. To není normální. S někým se vyjednává snáz, s jiným hůř. S Jihomoravským krajem problémy ve vyjednávání nebyly,“ reagoval hejtman.

Zopakoval, že koordinace spojů a tvorba systému není snadná. „Musíte se přizpůsobit státu, který objednává rychlíky. Ovlivňují to desítky a desítky dalších věcí,“ podotkl. Jako příklad uvedl železniční spoj do jihočeských Slavonic. „Musíme s Jihočeským krajem domluvit, že budou naše vlaky jezdit tam, a oni vypraví své vlaky na Vysočinu. Vzájemně si zaúčtováváme ztráty, a tak dále. Je to komplikované i z hlediska účtování a ekonomiky, ale jinak to nejde. Aby vlak na hranici zastavil a cestující museli přestoupit do jiného, to nejde. A tak to máme se čtyřmi kraji,“ podotkl hejtman.

Dominantní dopravce na Vysočině se hodlá novému dopravnímu systému přizpůsobit. „Pro nás jsou rozhodující zadávací podmínky. Podle zadávacích podmínek budeme stavět cenu do výběrového řízení. Co se týče spolupráce s vlakovou dopravou, nebráníme se jí tam, kde se navzájem obě dopravy doplňují,“ prohlásil poradce generálního ředitele společnosti Icom Jan Varhaník.

Icom zaměstnává 1400 řidičů, z tohoto počtu jich 1050 šoféruje autobusy. „V současné době jsme s tímto počtem schopni pokrýt veškeré smluvní závazky, které k zákazníkům máme. Nicméně už nám chybí asi 300 řidičů na rozvoj společnosti. Neuspokojujeme další poptávku, která na dopravu je,“ přiznal Varhaník.

Icom se podle něj snaží udržet řidiče navýšením mezd a benefity. Nové zaměstnance shání formou náborových akcí, firma spolupracuje i se středními školami a učilišti.

„Zaměstnáváme lidi z Ukrajiny, z Polska, Ruska, Běloruska, z Bulharska. Rozjeli jsme i projekt, kdy zkoušíme jedenáct Filipínců, jestli by byli schopni v podmínkách České republiky a střední Evropy řídit vozidla,“ řekl Varhaník.

O systému Veřejné dopravy Vysočiny

Veřejná doprava Vysočiny znamená vytvoření dopravně i tarifně integrovaného systému, založeného na přípoji mezi autobusy a vlaky, popřípadě mezi autobusy navzájem.

Cílem je tarifní systém, který umožní využívat předplatní jízdenky (v různých variantních kombinacích) a přestupy mezi jednotlivými druhy dopravy za použití jedné jízdenky. Základním stavebním prvkem nového tarifního systému bude použití zónového tarifu. Navržené zóny budou o velikosti 1 – 2 obcí tak, aby se předešlo tarifnímu znevýhodnění obyvatel, kteří používají veřejnou dopravu pro cestování na krátké vzdálenosti. Jednotlivé zóny mohou být umístěny i na území sousedních krajů.

Společný tarif pro veřejnou linkovou dopravu, veřejnou drážní osobní dopravu a ve spolupráci s městy také pro zóny s MHD (pokud k tarifní integraci přistoupí) stanoví Kraj Vysočina. V rámci společného tarifu budou uplatňovány jak zákonem nařízené slevy, tak i slevy navržené Krajem Vysočina.

Na žádné trati v kraji nemá být v souvislosti s „Veřejnou dopravou Vysočiny“ osobní doprava zastavena. Na tratích s vysokým potenciálem se Kraj Vysočina snaží zlepšit nabídku spojů, zatímco v úsecích s nepříznivými charakteristikami je navrhováno utlumení nabídky počtu vlaků s plnohodnotnou náhradou autobusovými linkami.

Kraj Vysočina má v současné době uzavřeny s dopravci veřejné linkové dopravy smlouvy o závazku veřejné služby, které platí do 1. 11. 2019. Platnost těchto smluv již není možné prodloužit. Kraj Vysočina je povinen dle evropské i národní právní úpravy do konce roku 2019 uzavřít nové smlouvy o závazku veřejné služby s dopravci, které musí vybrat na základě soutěže ve výběrovém řízení.

Zdroj: Kraj Vysočina

Průběh konference  Deník s Vámi: Setkání s hejtmanen Kraje Vysočina Jiřím Běhounkem jsme zaznamenali v ONLINE REPORTÁŽI níže. 

 

Online reportáž

Setkání s hejtmanem Kraje Vysočina

04.12. 10:37

Vážení čtenáři, naše konference skončila. Děkujeme za pozornost. 

04.12. 10:31

Anna Blažková, ředitelka Oblastní charity Havlíčkův Brod: Trápí nás nedostatek sociálních pracovníků a zdravotníků. Nejsme financování natolik, abychom mohli konkurovat krajským zařízením. Za pacienty jezdíme, ale je to náročné časově i z hlediska fyzické zátěže. Je možné přidat peníze do neziskového sektoru? Nebo to, co kraj dává, je strop? Nemáme žádné finance navíc.


Hejtman: Máte zřizovatele, obraťte se na něj. Nemůže vše platit kraj.

04.12. 10:28

Jan Varhaník, ICOM Transport: Šíři silnic neovlivníme. Je ale pravda, že si řidiči stěžují, že ze stromů padají při námraze větve, u silnic je hodně stromů. My s krajem spolupracujeme, upozorňujeme na riziková a problematická místa. 

 

04.12. 10:26

Komentář Aleše Bořila, starosty obce Brzkov: Dnes, když projíždíte krajem, silnice nejsou uzpůsobené na šířku autobusů, ani kamionů. Silnice jsou lemované stromy a nejsou prostorné. Místo aby, se při rekonstrukcích rozšiřovaly, tak se zužují. Už kvůli tomu se mladým řidičům nedivím, že nechtějí jezdit. 

Celá on-line reportáž ZDE

Autor: Luděk Mahel

5.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Řemeslné práce Truhlář 17 000 Kč

Truhláři (kromě stavebních) a pracovníci v příbuzných oborech truhlář. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: praxe v oboru výhodou, Osobní kontakt možný po předchozí tel. domluvě.. Pracoviště: Truhlářství jps s.r.o., U Borové, č.p. 69, 580 01 Havlíčkův Brod 1. Informace: Jaroslav Spilka, +420 777 100 427.

Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 111 Kč

Svářeči svářeč. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 111 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: - základy svařování MIG, - prac. doba PO-PÁ 6:00 - 14:30 hodin, Osobní kontakt možný PO-ÚT 9-11 hodin.. Pracoviště: Lébl s.r.o. - pracoviště, Průmyslová, č.p. 936, 580 01 Havlíčkův Brod 1. Informace: Petr Lébl, +420 606 618 936.

Zdravotnictví - Zdravotnictví Pracovníci přímé obslužné péče v 15 900 Kč

Ostatní pracovníci v sociálních službách v oblasti pobytové péče pracovník v sociálních službách - přímá obslužná péče. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 15900 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - vzdělání v oboru dle zákona o sociálních službách nebo akreditovaný rekvalifikační kurz na pracovníka v sociálních službách, - práce s klienty s mentálním postižením - podpora a motivace při základních denních činnostech, hygieně, sebeobsluze, stravování, apod., - prac. poměr na 1 rok s možností prodloužení, Osobní kontakt možný po předchozí tel. domluvě.. Pracoviště: Domov ve zboží, příspěvková organizace, 582 91 Světlá nad Sázavou. Informace: Věra Secká, +420 569 441 129.

Gastronomie - Gastronomie Cukrář, moučníkář 15 500 Kč

Cukráři (kromě šéfcukrářů) cukrář/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 15500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Osobní kontakt možný po předchozí tel. domluvě.. Pracoviště: Veronika reynková - kavárna vysočina, Havlíčkovo náměstí, č.p. 180, 580 01 Havlíčkův Brod 1. Informace: Veronika Reynková, +420 604 402 828.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn 17. srpna 2018

Surovec s kočárkem a 17 ukradených kol za měsíc: prohlédněte si videa dne

Sobotní fotbalové utkání Divize D mezi Starou Říší a Rosicemi.

Nedělní odpoledne nabídne dvě derby

OBRAZEM: Lesy ničí kůrovec, vytěžené dříví nikdo nechce

Vysočina – Kůrovcová kalamita se neustále stupňuje, od roku 2015 je rok co rok napadeného dřeva zhruba třikrát více. Letošek bude na Vysočině zřejmě vůbec nejkritičtější dosud.

Rozkopaným Keřkovem a Dobrou projel 21,5 metru dlouhý tahač

Přibyslav - Husarský kousek se ve čtvrteční podvečer povedl Petru Havlíčkovi z Polné.

S řáděním vandalů v Brodě zatočí nové kamery

Havlíčkův Brod – Kamerový systém, který dohlíží na bezpečnost v centru Havlíčkova Brodu se rozroste o další kamery. Dvě z nich budou již brzy instalovány ve vestibulu Staré radnice a v areálu přilehlé zahrady, kde v minulém týdnu řádili vandalové. Další dohlédne na Smetanovo náměstí.

Mladí umělci vyzdobili nevzhlednou trafostanici

Pacov – Nevzhledná trafostanice má nový kabát. Autory tohoto díla jsou mladí umělci ze základní umělecké školy v Pacově. Na jaře 2018 oslovil výtvarný obor ZUŠ v Pacově majitel E.ONu, který si povšiml kreseb, kterými tento obor vylepšil tmavé zákoutí u zadního vchodu do ZUŠ. Zalíbilo se mu to natolik, že si objednal návrhy na pokreslení i jeho trafostanice u gymnázia v Pacově.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT