„Byli jsme rozhodnuti, že vyrazíme hned 1. dubna, druhý den bylo volno, tak se to přímo nabízelo. Na velké plánování trasy nebyl čas. Koukal jsem na mapu v 9 večer a zvolil trasu s ohledem na silný vítr, který byl hlášen, a proto jsme výjimečně jeli po směru hodin. Milan navrhl začít vrchy v našem okolí a skončit v Tišnově, odkud můžeme dojet vlakem domů,“ popsal Jaroslav Švihálek s tím, že na cestu se vydali ve čtvrt na tři ráno.

První za řadu přišla Rubačka, pak Svatá hora, netínská hrobka, Rosička, Žižkova mohyla, žďárský Mamlas, novoměstské Tři kříže, Buchtův kopec, Drátník, Devět skal, Žákova hora, Vojtěchovská rozhledna, Lucký vrch, Svojanov, Horní les a Karasín. To už byl pozdní večer.

„Při sjezdu s námi lomcuje vítr a buší do nás ledové krupky padající z oblohy. Promrzlí jsme v Bystřici a zkoušíme nádraží. Samozřejmě zamčeno. Voláme na ubytovnu, kde je plně obsazeno. Nakonec se schováváme v panelovém domě na schodišti. Na tachometru je 260 kilometrů. Spát vsedě moc nejde, čekáme na svítání. Okolo půl šesté vyrážíme na Zubštejn. Z kopce se klepeme zimou, je -2,“ popisují velkomeziříčští dobrodruzi své zážitky.

Po „noclehu“ v Bystřici následovala návštěva Bozinky nedaleko Doubravníka, rozhledna Kozárov a poslední 2. dubna před polednem tišnovská Klucanina. „Doporučujeme tato místa navštívit, ale radši ve dne. A přejeme všem účastníkům zdárné zdolávání vrchů a pěkné počasí bez defektů. Nám se protentokrát vyhnuly,“ dodali velkomeziříčstí cyklisté.

Ačkoliv držitelé letošní skleněné trofeje jsou jasní, do pedálů šlapou i další. „Jedná se o celosezonní aktivitu pro všechny, kdo mají rádi přírodu, Vysočinu a cyklistiku. Nejde o to být první, ale poznat nová zajímavá místa. Akce je vhodná jak pro sportovce, již mohou všechny vrcholy zdolat na jeden zátah, tak i pro rekreační cyklisty, kteří mohou místa využít jako tipy na výlet na celou sezonu,“ vyjádřila se za organizátory již 4. ročníku Vrchařské koruny Vysočiny Lenka Víchová. Ti se při vzniku vysočinského cyklistického podniku v roce 2015 inspirovali zakládající Vrchařskou korunou Valašska.

Cyklista, který se chce Vrchařské koruny Vysočiny zúčastnit, musí v době od 1. dubna do 31. října zdolat na kole 20 vypsaných vrcholů, které najde na webu www.vkvys.cz. Na každém vrcholu je nutné se vyfotit a následně fotografie poslat na e-mail vkvysociny@gmail.com. Kdo zdolá všechna místa, stane se držitelem Vrchařské koruny Vysočiny. „V loňském roce se na vrcholy vydalo na 80 cyklistů a všechny vrcholy zdolalo v termínu 36 z nich. Akce nepřitahuje zdaleka jenom místní, ale úspěšní účastníci byli také již tradičně z Valašska, Jesenicka a jižních Čech,“ sdělila Lenka Víchová.

Téměř polovina letos vybraných vrcholů je v soutěži poprvé. Místa jsou podle organizátorů vybraná tak, aby byla zajímavá, nabídla turistickou zajímavost, a také aby jejich dosažení nebylo zase tak úplně jednoduché. „Soutěž se uskutečňuje díky podpoře města Bystřice nad Pernštejnem a je součástí rodiny vrchařských korun, které se v letošním roce pořádají už na 19 územích České a Slovenské republiky,“ dodala Lenka Víchová.

Vrcholy 2018

Buchtův kopec 813 m n. m.
Horní les 774 m n. m.
Devět skal 836 m n. m.
Klucanina 415 m n. m.
rozhledna Karasín 699 m n. m.
Bozinka 448 m n. m.
Svatá hora 680 m n. m.
Mamlas 610 m n. m.
Žákova hora 810 m n. m.
rozhledna Rubačka 585 m n. m.
Tři kříže 675 m n. m.
Zubštejn 688 m n. m.
Lucký vrch 739 m n. m.
Svojanov 555 m n. m.
hrobka Lobkowiczů 555 m n. m.
Drátník/Monument Radka Jaroše 776 m n. m.
rozhledna Babylon u Kozárova 657 m n. m.
Žižkova mohyla 530 m n. m.
Vojtěchovská rozhledna 575 m n. m.