„Vůz číslo 1 jezdil v Opavě do roku 1951, a potom byl prodán soukromé osobě, která ho využívala na své zahradě jako seník," poznamenal při včerejším Putování po stopách jihlavských tramvají Karel Trojan z odboru dopravy jihlavského magistrátu.

Úplně první vůz jihlavské tramvaje se vrátil do krajského města Vysočiny v roce 2013. Už ale nemá černobílý nátěr se zlatými ornamenty. Oprýskal i původně lakovaný dřevěný interiér. Vrak dnes stojí ve vozovně v Pístově, městské části Jihlavy, a čeká na svou případnou renovaci do původního stavu. „Rekonstrukce by vyšla na tři až čtyři miliony. Proto je zatím renovace tramvaje u ledu," řekl při prohlídce vraku Trojan.

Ve staré tramvaji zbyly jen orezlé věšáky, dřevěná lavice a cedulka, oznamující cestujícím, že legitimaci mají předložit průvodčímu bez vyzvání. „Ta bude ale spíše z Opavy, protože Jihlava byla německé město, takže je pravděpodobné, že 
i upozornění pro cestující byly v němčině," podotkl Trojan.

Po stopách jihlavských tramvají se včera vydaly desítky lidí. Putování se uskutečnilo v rámci Evropského týdne mobility. „Překvapil nás ten zájem. Lidé se ani nevešli do starého autobusu, a tak po stopách tramvaje jel i kloubový trolejbus, který měl původně dělat okružní jízdy městem," okomentoval Trojan.

Příchozí se po stopách tramvají vydali z Masarykova náměstí starým autobusem směrem k bývalé tramvajové vozovně v Hav-líčkově ulici, která dnes slouží jako vozovna pro autobusy Horáckého divadla Jihlava, a dále na starý most U Jánů, kudy dříve vedly tramvajové linky. „Jedná se o jeden z prvních železobetonových mostů u nás. V ro-ce 1908 nahradil původní dřevěný most," uvedl Trojan na mostě, který dnes slouží jen chodcům a cyklistům.

Po ukončení tramvajové dopravy vedla po mostě 
U Jánů automobilová doprava, a to až do roku 1981, kdy byl opodál postaven jiný most. Most U Jánů byl 
v roce 2012 kompletně opraven a na připomínku tramvajových linek v Jihlavě byly do dlažby položeny žlábkové koleje o rozchodu jeden metr. Ty v roce 2015 doplnila i pamětní deska.

Trať tramvaje v Jihlavě byla dlouhá 2,7 kilometru 
a cesta z náměstí na nádra-ží trvala čtrnáct minut. Dnes tuto vzdálenost ujede trolejbus za sedm minut.

IVANA HOLZBAUEROVÁ