Autoškoly si proto začaly platit speciální pojištění. Hradit navíc musí i benzin ve dvou dopravních prostředcích. Za začínajícími motocyklisty jezdí totiž jejich lektor na další motorce, nebo v autě a naviguje je. Stejně je to i při závěrečných zkouškách. Výdajů je proto rázem více.

„Platíme pojištění, benzin za auto, ale museli jsme nakoupit také kužely, nové vybavení, helmy a tak dále," shrnul majitel jedné z jihlavských autoškol Petr Prchal.

Uchazeči o řidičské oprávnění skupiny A totiž musí předvést například i slalom mezi kužely ve čtyřiceti-, ale i čtyřkilometrové rychlosti. K tomu účelu nechalo město vystavět i novou asfaltovou plochu u městského vlakového nádraží, která má sloužit k přezkušování motocyklistů. Dráha vyšla město na milion korun.

Jihlava je jediné město v okrese, kde je taková dráha autoškolám k dispozici. V Třešti a Telči si proto zájemci už řidičské oprávnění na motocykl neudělají. Motocykly přestala vyučovat také jedna ze čtyř jihlavských autoškol – Musil. Podle jejího majitele je nová legislativa nejasná, protože není zřejmé, kdo vlastně nese při jízdách odpovědnost, když lektor nesedí se svým žákem na motorce.

Autoškola Miloš Koutný Jihlava například měla problém i sehnat rozumné pojištění. „Nevěděli jsme proto, zda budeme motorky vůbec vyučovat," podotkla za tuto autoškolu Petra Koutná.
Nová legislativa má snížit počet těch, kterým se povede řidičské oprávnění získat. Tím chce ministerstvo snížit nehodovost motocyklistů. Podle většiny autoškol ale není zřejmé, zda bude mít opatření takový efekt. „Nehodovost se nesníží tím, že se motorkář naučí jezdit slalom. Problém je, že motorkáři jezdí moc rychle," zakončil Prchal.

IVANA HOLZBAUEROVÁ