„Do karet jim hraje nedbalost lidí, kteří nezamykají a nechávají otevřená okna. Jiní zase spoléhají na lidskou důvěřivost a vydávají se za měřiče plynu či různé opraváře. Mazanější zloději pak umí používat takzvanou SG metodu, pomocí níž si otevřou dveře do vašeho obydlí, nakradou si a někdy za sebou dokonce i zamknou," shrnuje Ivan Pavlíček, odborník na zabezpečení domácností.

Ať už zloději použili jakékoli nenásilné metody, v roce 2013 způsobili v zemi škody na majetku téměř o 50 milionů vyšší než v roce předchozím.

„Lidé často zlodějům vyloženě pomáhají. Pamatuji na případ, kdy zloděj vykradl obyvatelku jednoho bytu během krátké chvíle, kdy zrovna vynášela koš. Prostě nechala přivřené dveře, protože se jí nechtělo kvůli několika minutám nepřítomnosti znovu odemykat. Předsíň je sama o sobě velice lákavá: oblečení, boty, klíče od auta s dálkovým odemykáním, které prozradí jeho polohu. Nedovřené okno je také hodně častá nedbalost, zkrátka čím obyčejnější chyba, tím horší následky," říká Pavlíček.

Páčidlo, vrtačku či jiné obvyklé postupy násilného vniknutí nahrazuje některým zlodějům zmíněná „SG metoda". K nenásilnému vstupu do bytu nebo domu potřebují zhruba půl minuty a speciálně upravený univerzální klíč, který si snadno vyrobí.

„Jestliže máte na běžných dveřích zámkové vložky starší více než deset let, je vysoce pravděpodobné, že vaše dveře SG metodě neodolají. Nepomůže vám ani dílčí výměna vložky za kvalitnější. Ochrana majetku totiž začíná bezpečnostními dveřmi. Navzdory stále častějšímu používání jemných metod totiž stále platí, že nejvíce krádeží se uskuteční po násilném vniknutí do obydlí," podotýká Pavlíček.

A zloději mají i další fígle, jak majitele domu či bytu vykrást, aniž by nutně muselo dojít k vloupání třeba psychologický nátlak, jemuž podléhají zejména důvěřiví senioři. Zloděje si pak nevědomky vpustí přímo do bytu. „Jde jen o jinou formu krádeže za přítomnosti obyvatel. Nechají se nalákat například na předání výhry, výhodný nákup zboží nebo prosbu o pomoc po havárii vozidla. Vhodné je odmítat i neočekávané návštěvy opravářů," radí Ivan Pavlíček.