Chválí ji fyzioterapeuti i cévní lékaři. Mezi hlavní zdravotní výhody jízdy na kole patří její nízká náročnost. „Jedná se o aerobní trénink, při kterém jsou zapojovány hlavní svalové skupiny na nohou,“ říká fyzioterapeut Karel Doležal z Centra lázeňské a rehabilitační péče Reitenberger v Mariánských Lázních a dodává: „Dochází k menšímu tlaku na klouby, než je tomu například u běhání, proto ji doporučuji lidem s kloubními problémy. Výhodou je i zlepšení tělesné a duševní kondice.“

Jízda pro zdravé žíly

„Cévnímu systému je pohyb prospěšný obecně,“ upozorňuje žilní chirurg a primář Žilní kliniky Ota Schütz. Doporučuje veškeré aerobní sportovní aktivity a pro žilní systém je považuje za blahodárné. Mezi ně patří i jízda na kole nebo na rotopedu. Zapojí se žilně svalová pumpa, což je pohyb a stahování svalů lýtka, a rozproudí se tok žilní krve v dolních končetinách.

„Považuji to za skvělou prevenci vzniku trombózy a embolie,“ říká žilní chirurg. Pokud trpíte na křečové žíly, jízdou na kole je neovlivníte, jedná se totiž o rodinnou dispozici, ale bát se jí nemusíte. Cévnímu systému a hlavně žilnímu u dolních končetin prospívá. „Kolo doporučuji všem. Věk obecně žádnou roli nehraje, pokud netrpíte závažným onemocněním,“ uklidňuje primář Schütz.

Na co si dát pozor?

Tento sport, jako všechno, přináší i určitá rizika. Může jím být pád nebo srážka s automobilem v silničním provozu. To jsou nebezpečí, která si můžete způsobit sami vlastní nepozorností a přílišným riskováním. Existují ale i zdravotní rizika.

„Často si to neuvědomujeme, ale může dojít k přetížení určitých svalových skupin. Stává se to při nesprávném držení těla. Nejde o maličkost, může dojít ke svalové nerovnováze a následné bolesti zad, poškození meziobratlové ploténky, ale i k útlaku kořenových nervů,“ varuje Doležal.

Proto si hlídejte nejen správné nastavení kola, ale i držení těla. Jak na to? „Trup mějte rovně nebo mírně nastavený dopředu. Hlavu a krk nechte v prodloužení páteře, ramena uvolněná a lehce pokrčené lokty,“ doporučuje. „Cyklistice by se navíc neměli věnovat lidé s těžkým srdečním onemocněním, jako například angina pectoris,“ varuje fyzioterapeut.

Správné nastavení

Než vyrazíte na výlet, hleďte na správné seřízení řídítek. Měla by být nastavena tak, aby jejich osa při posedu na kole zakrývala osu předního kola. Výšku řídítek zvolte ve stejné výšce, jako je sedlo.

„Uděláte to tak, že nasednete na kolo a položíte patu na pedál, který je umístěný ve své nejnižší poloze, tak aby chodidlo bylo vodorovně se zemí,“ radí Doležal. Noha v koleni by měla být natažená, nikoliv propnutá. Dále lze volit tvar a polohu sedla, ale tyto parametry jsou velice individuální, záleží na potřebách jezdce. Pedál by měl být nastaven tak, aby jeho pomyslná osa procházela nejširším místem chodidla.

Kolo jako terapie

Při rehabilitaci po úraze s pomocí kola je důležité brát zřetel na druh úrazu. Například při rehabilitaci kloubů zlepšuje cyklistika celkový rozsah kloubu a dochází k posílení svalů v jeho okolí. Také zvyšuje celkovou fyzickou kondici těla, tudíž se dá zařadit do tréninku po ischemické chorobě srdeční. Důležité je naplánovat si postupné zvyšování zátěže.

„Z těchto důvodů bych určitě doporučil pořízení rotopedu domů, protože na něm jsou vyloučeny otřesy a nerovnosti, s kterými se běžně potkáváte v přírodě,“ radí fyzioterapeut Karel Doležal.

Nechcete se zpotit cestou do práce nebo se toužíte vydat na místa, kam byste jen těžko vyjeli? Pak je dobré pořídit si elektrokolo.Zdroj: ShutterstockTIP: Elektrokolo je hitem

Nechcete se zpotit cestou do práce nebo se toužíte vydat na místa, kam byste jen těžko vyjeli? Pak je dobré pořídit si elektrokolo. V jízdě pomáhá nabitá baterie a ušetříte síly.

Na výběr jsou kola horská a městská. Nejvíce oblíbená jsou krosová, která jsou dobrým kompromisem a vhodná jsou pro cesty od 10 do 100 km. Nejedná se o levnou záležitost, zaplatíte za ně v průměru od 23 tisíc až do 50 tisíc, i více.

Rychlost elektrického pohonu je stanovena zákonem na 25 km za hodinu s 10% tolerancí. Výrobci proto maximální rychlost nastavují na 27,5 km/h. Výjimkou jsou některá horská kola, která disponují speciálním off-road režimem a můžete ho využít jen mimo veřejné komunikace. Elektromotor je jen výpomoc, proto i na něm budete muset přece jenom šlapat.