O této možnosti uvažují spíše fyzioterapeuti než lékaři. Lukáš Klimpera je fyzioterapeut, který kvůli tomu, aby se po terapii u něj pacienti neobuli do špatných bot a špatným nastavením těla při chůzi si dál neničili zdraví, vymyslel vlastní značku bosých bot, neboli barefoot obuvi Ahinsa.

Jedním z následků nošení špatných bot jsou podle něj i bolesti kolen.

Posilněte kotníky, poděkuje vám celé tělo:

Zdroj: Youtube

„Kolenní klouby jsou součástí funkčního řetězce: od centrovaných prstů, přes nohu, kotník, koleno, kyčelní kloub, pánev, páteř, ramenní pletence až po hlavu. Když jsou jednotlivé segmenty v jedné linii, tedy když jsou centrované, mají kloubní plochy správný kontakt a méně se opotřebovávají. Svaly jsou v ideální napětí a připravené pro rychlou reakci,“ vysvětluje fyzioterapeut.

Zapadnutí a rotace dovnitř

Decentrované koleno v nepřirozené pozici.Decentrované koleno v nepřirozené poziciZdroj: se svolením Ahinsa shoesJak poznáte koleno ve špatné, nepřirozené pozici? Nejčastěji podle zapadnutí a zamčení kolenních kloubů a rotace dovnitř. „Jen se podívejte, jak stojí většina z nás na zastávce – kolena prohnutá dozadu a vytočená dovnitř,“ říká Lukáš Klimpera.

Většina lidí neudrží kolena v přirozené ose – nejčastěji kvůli nevhodné obuvi. To znamená, že s každým krokem přetěžují kolenní kloub, opotřebovávají kloubní plochy a zvyšují riziko artrózy.

Pomohou bosé boty

„Ptáte se, jak souvisí bolavá kolena s bosou chůzí? Velmi úzce. Jakmile úzkou botou stáhnete k sobě prsty na nohou, přenastavujete chodidlo a s ním celé tělo. Koleno se prohýbá dozadu a rotuje dovnitř. Jak navíc uvádí ‚bosý profesor‘ Daniel Lieberman, v klasických botách chodíme a běháme jinak než bosky. Učíme se dopadat ostře na patu. Lieberman tento náraz přirovnává v ráně kladivem, která ohrožuje klouby. Oproti tomu bosí chodci citlivě kladou plosku na podložku a lehce na ni došlapují,“ říká Lukáš Klimpera.

Bosé boty pomohou k přirozenému pohybu:

Jak si pomoci a bolesti se zbavit

Při výběru zdravých bot dbejte na:

  • širokou špičku
  • lehké materiály
  • pružnou podrážku
  • nulový podpatek

Pokud vás napadne, že s bolestí kolen je třeba vypravit se k fyzioterapeutovi a začít cvičit rehabilitační cviky, tak jste už blízko. Ale ani to nestačí. Je ještě něco, co musíte udělat jako první. „Prvním krokem je návrat k tomu, pro co se naše tělo vyvinulo. Nebojte, nemyslím tím, že byste měli běhat po lesích a sbírat kořínky. Stačí, když tělu dáte prostor pro přirozený pohyb. Tak zvládnete bez problému i náročné podmínky moderního města,“ vysvětluje Klimpera.

Bolesti kolen obvykle souvisí s celkovým opotřebením při každodenních činnostech a zhoršují se s věkem
Jak se zbavit bolestí kolen. Ortoped řekl, co jde rozchodit, a kdy jít k lékaři

Fyzioterapeut radí vybrat si boty, které osvobodí nohy. Podle průzkumu, který provedla značka Ahinsa shoes, se potíže s koleny zlepšily u 45 procent těch, kdo nosí barefoot boty alespoň občas.

U pravidelných bosochodců je to dokonce 51 procent.

Najděte ideální centrované postavení

Než začnete cvičit, najděte ideální postavení kolene. Koleno by nemělo být ani příliš pokrčené, ani zapadlé. Jeho ideální pozice je doslova někde mezi. „Snadno ji najdete, když budete pomalu a jemně kolenní kloub krčit a propínat. V jednom místě pohybu najednou ucítíte, že jste přesně uprostřed. To je poloha, ve které je koleno centrované,“ radí fyzioterapeut.

Důležité je, aby bylo koleno v linii s celou nohou a chodidlem. Na tu má zásadní vliv nastavení celého chodidla, kotníku i kyčelního kloubu. Proto je důležité, aby měly vaše nohy dostatek prostoru, ať jdete, běžíte, sedíte nebo stojíte.

Cviky proti bolesti kolen

Tady jsou tři cviky z e-booku Spokojené nohy od Lukáše Klimpery:

Zkuste půlkrok

1. Postavte se a najděte centrované postavení kolene.
2. Jednou nohou vykročte vpřed. Citlivě klaďte chodidlo a vnímejte, že vás noha od prvního kontaktu se zemí nese.
3. Celou dobu kontrolujte pozici kolene a kotníku.
4. Došlápněte na nohu.

Fyzioterapeut Lukáš Klimpera nemohl najít zdravé a pohodlné boty, a tak vytvořil vlastní značku.
Jak se správně obout? Zkuste bosé boty, radí odborníci. Kolena přestanou bolet

Postavte se

Na první pohled jednoduché cvičení, ve skutečnosti skvělý trénink.

1. Najděte centrované postavení kolene.
2. Zkuste se posadit na židli a udržet koleno centrované.
3. Pomalu se postavte a opět hlídejte polohu kolen.
4. Při celém pohybu musí osa kolene navazovat na osu chodidla. Pohyb vždy začíná od prstů.

Bosé boty mohou vypadat například takto:

Krok na schod

1. Postavte se ke schodu a najděte centrovanou polohu kolen.
2. Našlápněte na schod jednou nohou, kontrolujte koleno.
3. Došlápněte druhou nohou.
4. Sestupte pozadu jednou nohou, stále kontrolujte polohu kolene. Došlap by měl být jemný, citlivý a koordinovaný.
5. Sestupte i druhou nohou.