Doprava na železnici v neděli zkolabovala, cestující čekali na spoje přes dvě hodiny

Na zemi zrovna leželo asi 20 centimetrů mokrého sněhu. Na trať ale popadaly stromy, lokomotiva měla poruchu, nedařilo se sehnat náhradní stroj ani autobusy. Na zpoždění měly vliv i práce na výměně zabezpečovacího zařízení ve stanici Jihlava, výpravčí přehazovali výhybky ručně.

Jak jsou České dráhy připraveny na zimní kalamity? „Určitě dobře,“ míní vrchní přednosta dopravní správy Jihlava Pavel Šprdlík.

Cestující s tím ale nesouhlasí. Když spadnou na koleje stromy, a navíc zpřetrhají troleje na elektrifikovaných tratích, vyjedou na pomoc pohotovostní čety. Ty sídlí v Havlíčkově Brodě, Žďáru nad Sázavou a v Horní Cerekvi.

Když není porucha na elektrifikované trati, vyjede pohotovost správy tratí. Elektrospráva má službu nepřetržitou, správa tratí ji drží na telefonu. Odborných správ je ve složitém mechanismu celkem pět, jednou z dalších jsou třeba mostaři a tuneláři.

„Drážní hasiče výpravčí v době kalamity nevolají vůbec, řekl Šprdlík. Sídlí totiž v Brně, v Českých Budějovicích anebo v Kolíně.

Záleží na štěstí

Navíc ČD nemají své autobusy. „Smluvně je máme zajištěné jen na plánované výluky,“ vysvětlil vrchní přednosta uzlové železniční stanice Jihlava Miroslav Novotný. Pokud spadnou stromy na koleje, a ČD potřebují převézt lidi ze stanice do stanice autobusem, obvolává výpravčí autobusové přepravce podle seznamu. Záleží na štěstí.

Mezitím, co cestující na peronu slyší jen údaje o technické závadě na trati a minutách zpoždění, výpravčí vytáčí telefony. Ti v Jihlavě v neděli ještě ke všemu v mokrém sněhu chodili několik desítek metrů přehazovat ručně výhybky. I vlivem toho se zpoždění prodlužovalo. Na trati v kalamitě řemeslníci montovali nové zabezpečovací zařízení nové generace. Původní je staré asi sto let, řekl Novotný.

Osobní obsluze výhybek na nádraží bude odzvoněno. Složitý přechod ze staré na novou techniku na nádraží skončí koncem týdne.

Pokračovat ale bude dál směrem na stanici Jihlava-město či ve směru na Havlíčkobrodsko.