Tato překvapivá informace vyšla najevo během úterního soudního jednání, které se zabývá příčinami neštěstí pádu mostu na podzim 2014, při němž zahynuli čtyři dělníci. To, že není dodnes celý úsek zkolaudován, a tím pádem ani převeden do majetku Kraje Vysočina, uvedl Stanislav Vodička ze stavebního úřadu v Chotěboři. „Úsek nebyl dosud zkolaudován kvůli problémům s pozemky a úsekem v Točich,“ zdůvodnil Stanislav Vodička. Podle něj dosud ani nikdo nezjišťoval, zda je most bezpečně postavený, protože nebyly provedeny ani zátěžové zkoušky nového mostu.

Je také možné, že kolaudaci brání i skutečnost, že podle stavebního povolení se měl most rekonstruovat, nikoli bourat. Za vydání stavebního povolení byl zodpovědný právě Vodička, a u soudu jednoznačně prohlásil, že stavební povolení bylo vydáno na rekonstrukci. Jak je možné, že se nakonec v dalších stupních projektových dokumentací rozhodlo, že se bude most bourat, si nedokáže vysvětlit.

Stanislav Vodička také přiznal, že dokud most nespadl, tak ani nevěděl, co se na mostě děje. „Na kontrolní dny mne nikdo nezval, ani jsem průběh stavby nijak nekontroloval,“ uvedl Vodička.

Soud v úterý vyslýchal i bývalého náměstka hejtmana kraje pro dopravu Libora Joukla. Podle něj se od začátku mluvilo o tom, že se bude most bourat. Když mu státní zástupkyně Zdeňka Tománková přečetla část stavebního povolení, ve kterém se jednoznačně píše o rekonstrukci, tak prohlásil, že toto povolení nikdy neviděl. Joukl potvrdil, že na celou zakázku byla čerpána dotace z evropského fondu, a to až 85 procent.

„Dotace mohla být jak na rekonstrukci, tak na stavbu nového mostu,“ řekl Joukl. Podle něj ale za detailnější rozpracování celé zakázky odpovídali jiní úředníci, proto nedokázal odpovědět na otázky mířící na deatily celé zakázky.

Po několika hlavních líčeních jsou jasné dvě věci: Proč most spadl a to, že podle stavebního povolení se měl zrekonstruovat vložením ocelové konstrukce do stávajícího mostního oblouku. Most spadl proto, že dělníci odbagrovali jednu stranu mostu dřív, než ho jiní dělníci stačili podepřít.

„Celou dobu se mluvilo o tom, že se bude most bourat, takže jsme se divili, proč ho vůbec podpírali,“ řekl včera u soudu stavbyvedoucí firmy Silnice Čáslav David Krátký.

Na konci tohoto procesu bude muset soud vyhodnotit všechny důkazy a učinit závěr, zda deset obžalovaných lidí může za údajné nedodržení standardů bezpečnosti práce a nekomunikaci mezi zodpovědnými firmami. Není ale také vyloučeno, že se do případu znovu vloží kriminalisté, aby zjistili, zda nedošlo například k dotačnímu podvodu. Do problémů by se mohl dostat i vyslýchaný Stanislav Vodička, který přiznal několik pochybení. Hlavní líčení bude pokračovat ve čtvrtek 15. února výslechem dalších svědků.