Zdroj: DeníkČtyřicátník Vítězslav se jen v posledních několika měsících stal dvakrát terčem útoku podvodníků zneužívajících oblíbený web a aplikaci na zprostředkování ubytování Booking.com. V prvním případě málem přišel o zhruba deset tisíc korun.

Muž dopředu uhradil zahraniční víkendový pobyt a měl tedy potvrzenou rezervaci. Podvodníci jej však asi týden před termínem zkontaktovali přes oficiální aplikaci Booking.com s tím, že chtějí znovu autorizovat jeho platební kartu s podezřením na její krádež. „Pobyt jsem původně platil nadvakrát, tak jsem si řekl, že to může být důvod komplikace. Zpráva z aplikace psaná v angličtině vypadala věrohodně, jako z daného hotelu,“ popsal muž Deníku.

Hackeři v poslední době zintenzivnili své útoky na Booking:

Hackeři zintenzivnili své útoky na lidi a hotely používající oblíbený web a aplikaci na zprostředkování ubytování Booking.com. Množství lidí z celého světa kvůli tomu už přišlo o peníze
Ubytování přes Booking? Hackeři útočí na hotely i hosty, ti přichází o peníze

Rozklikl zaslaný odkaz a v platební bráně si jen pohlídal přesnou sumu znovu odesílané částky. „Vzápětí na mě ale vyskočilo okno s informací, že transakce neproběhla. Platit pobyt natřikrát už mi přišlo divné, tak jsem si zkontroloval bankovnictví. Peníze byly na odchodu, tak jsem začal tušit, že se jedná o podvod,“ uvedl Vítězslav.

Dalším signálem pro něj byl časový nátlak s pohrůžkou možného zrušení pobytu. Obrátil se poté rovnou na podporu portálu Booking.com. „Potvrdili mi, že z hotelu mě nikdo nekontaktoval. Peníze mi nakonec vrátila sama agentura,“ dodal muž.

Intenzivnější útoky hackerů 

Podobný pokus podvodníků pak nedávno zažil ještě jednou. Stal se obětí hackerů, kteří se nabourali do komunikační sítě mezi hotely, klienty a Booking.com po celém světě. Na zintenzivnění útoků na lidi a hotely používající oblíbený web a aplikaci již Deník poukázal dřív.

Odborníci na kybernetickou bezpečnost sdělili, že napadený není samotný portál, hackerům se ale daří dostat do systémů hotelů, které přijímají přes tento web či aplikaci rezervace.

Podvodníci zkouší nové a nové postupy:

Starší lidé jsou na internetu zranitelnější, obětí podvodu se ale může stát každý z nás
Podvodníci nás každý den učí odhalovat nové karetní podfuky, říká expert z banky

Společnost Booking.com ve svém oficiálním prohlášení doporučila, aby lidé v případě, že jim přijde podezřelá žádost o peníze či údaje, zkontrolovali podmínky placení v daném hotelu nebo se obrátili na zákaznickou podporu.

Před podvody podobného typu v období Vánoc a zimních pobytů varoval i mluvčí České bankovní asociace Radek Šalša. Podle něj musí být lidé nanejvýš obezřetní při zadávání svých citlivých údajů. „Podvodníci jsou v této době velmi aktivní. Pokud si lidé nejsou jistí, ať si raději vše ověří přímo u banky,“ poradil.

Pomůže větší osvěta? 

Asociace hotelů a restaurací chce v příštím roce podpořit prevenci ještě větší osvětou svých členů v kyberbezpečnosti. Podle jejího prezidenta Václava Stárka je nutné mimo jiné zlepšit metodiku, jak se bránit aktivitám podvodníků na síti. „Komunikace mezi hotely, penziony a jejich klienty se totiž v současnosti děje ve velké míře právě online,“ poznamenal.

Dodal, že i hotely čelí hackerům a podvodníkům, kteří například rozesílají maily od falešných zákazníků.