Ještě letos proběhne další fáze obměny vozů, které ke své činnosti využívají uniformovaní policisté. Většinou se bude jednat o výměnu Octavií za Octavie. Ovšem exempláře z "dvojkové" řady nahradí Octavie III. Poslední větší výměna služebních aut s kamufláží se totiž uskutečnila na přelomu minulého a současného desetiletí. Některá vozidla, v nichž mají policisté stíhat zločince, již má tak najeto více než čtyři sta tisíc kilometrů.

Novinkou ve výbavě nových policejních octavií budou výrazněji svítící majáky a třeba také vytlačovací rámy před předním nárazníkem.

První auta, které u nás policisté využívali, nebyla od těch ostatních pohybujících se na silnicích, nikterak odlišena. Až v roce 1957 se prosadila modrá barva. Nikdo však nespecifikoval, jaký odstín je ten správný. Vždy se nakupovala vozidla s takovým modrým lakem, jaký právě výrobce nabízel i pro civilní zákazníky. Bylo tak možno před služebnami Veřejné bezpečnosti spatřit jak blankytně modrá auta, tak i v barvě zralých švestek.

Příklady takto zbarvených aut najdete v naší fotogalerii.

Přes boky karosérie pak vedl bílý pruh orámovaný červenými linkami. V něm se nejprve nacházel nápis Hlídka VB, později pak Veřejná Bezpečnost. Vůbec prvním vozidlem, na kterém se toto barevné provedení například u Pražské hlídkové služby objevilo, byla Škoda 1101P, zvaná Bojový Tudor. Tento automobil s otevřenou karosérií poháněl čtyřválec se zdvihovým objemem 1089 cm3 a výkonem 32 koňských sil.

Vždy se nakupovala taková modrá, jaká byla z tovární lakovny k dispozici

Později následovaly další typy vyráběné v Mladoboleslavské Škodě. Hojně rozšířené byly typy 1201 a 1202, u nichž vzrostl objem motoru na 1221 cm3 a výkon až na 47 koní.

Žigulíky a Volhy byly rychlejší

Postupně se do vozového parku začala dostávat i vozidla vyráběná na území tehdejšího Sovětského Svazu. Konkrétně se jednalo o typy VAZ 2101 a následujících verzí a Volhy 21 a 24. Ty byly v oblibě díky robustní konstrukci a relativně výkonnému motoru. Kombík dokonce disponoval až sedmi místy pro cestující.

V roce 1975 začali policisté dostávat nové vozy se žlutým lakem. Obě kapoty a dveře však zůstávaly bílé. Na těchto plochách se pak skvěla obrovská písmena VB. Policisté byli tehdy vídáni ve Škodách typové řady 120, opět v "žigulících" nebo Volhách. Toto žlutobílé zbarvení s používalo až do roku 1991, kdy ho nahradila bílá barva se zeleným pruhem.

V té době tvořily hlavní část policejních vozů Favority, později Felicie a Fabie. V roce 2008 však tehdejší minister vnitra Ivan Langer prosadil jako základní barvu stříbrnou, kterou doplňují žluto-modré reflexní prvky. Tato kombinace se s drobnými úpravami používá dodnes.

Nejčastěji uniformovaní policisté při plnění služebních povinností vyjíždějí v octaviích, k dispozici ovšem maji třeba také i v Nošovicích vyráběná SUV Hyundai ix35 a Tucson.

Další výběrová řízení na dodávky tisícovek policejních vozů se připravují.