Podle předběžné analýzy Laboratoře udržitelného urbanismu spadající pod spolek AutoMat došlo k mírnému poklesu střetů cyklistů s automobily. Zatímco průměrný podíl srážek kol s automobily za posledních deset let činí 32,6 procent ze všech téměř 25 tisíc nehod, od začátku platnosti zákona se snížil lehce na 30 procent. „Jedná se ale o předčasný výsledek. Vhodnější bude vyčkat na konec cyklistické sezony. Nicméně díky novele nedošlo ke zhoršení situace, naopak od loňského roku vnímáme zlepšení chování řidičů vůči cyklistům,“ říká člen spolku AutoMat a zároveň odborník na cyklistická témata Vratislav Filler.

Přesto se předjíždění cyklistů s uzákoněným odstupem stalo v posledních týdnech ožehavým tématem. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) totiž připustil jeho zmírnění. Nově by řidiči při předjíždění v nižší rychlosti nemuseli dodržovat téměř žádný odstup, řídili by se pouze pravidlem bezpečného předjíždění. Návrh je již v meziresortním připomínkovém řízení.

Test předjíždění cyklistů v Mikulově na Břeclavsku
Zrušení povinného odstupu řidičů? Cyklisté budou opět v ohrožení, varují experti

Jako důvod změny šéf resortu dopravy uvádí stížnosti ze strany majitelů lesů. Podle nich nelze zákon bez hrozby pokuty dodržovat. Stejná je i situace na silnicích druhé a třetí třídy. „Sám jako cyklista vím, že jezdit po krajnici, jak si představují někteří řidiči, není v mnoha případech možné, a to například kvůli nesprávně uloženým kanálovým vpustím, výtlukům či ulámaným krajnicím. Řidič, který nechce cyklistu ohrozit, pak musí při předjíždění výrazně vybočit ze svého pruhu a v nepřehledných úsecích riskuje střet s protijedoucími vozidly,“ píše v odpovědi na otevřený dopis spolku AutoMat Kupka.

Rozdílné pohledy

Dalším argumentem pro zmírnění zákona je podle ministra dopravy nižší počet nehod s příčinou předjíždění bez dostatečného bezpečnostního odstupu. „Za posledních 12 let došlo v průměru k 86 nehodám ročně. Nehodu může samozřejmě způsobit kombinace více rizikových faktorů. Přesto je možné spolehlivě konstatovat, že nedodržení bezpečného odstupu při předjíždění není nejvýznamnějším problémem ve vztahu k bezpečnosti cyklistů,“ odpovídá Kupka. Zároveň odmítá, že by statistiky překrucoval či účelově zpochybňoval.

Test předjíždění cyklistů v Mikulově na Břeclavsku.
Chystaná změna při předjíždění cyklistů přinese chaos, míní experti

Přesto podle spolku AutoMat ke špatné interpretaci dochází. Data nejsou takzvaně očištěna o věci, které s problematikou nesouvisí. „Příkladem je míra zavinění nehod cyklisty. Cyklisté dvě třetiny nehod nezpůsobí. Jedná se o podíl včetně samonehod, tedy kdy cyklista třeba narazí do stromu, či spadne bez cizího zavinění. Bez nich je dlouhodobá míra zavinění kolem 40 procent. Jinými slovy, ve většině případů cyklisté nehodu nezaviní, přesto si téměř vždy odnášejí z nehod vážná zranění oni. Máme stejná data jako ministr dopravy, jen je otázkou úhel pohledu na ně,“ upozorňuje Filler.

Mnohem vyšší jsou i počty nehod s příčinou nedostatečného odstupu při předjíždění. Těch se stane podle kritiků mnohem více, než uvádí ministerstvo. Ročně jich může být bezmála čtyřikrát více – tedy průměrně 300 karambolů. „Ministrova statistika počítá jen nehody, kde je nedodržení odstupu uvedeno jako hlavní příčina nehody. Jenže nehody mají zpravidla celou řadu příčin a tato se skutečně v policejních datech jako hlavní objevuje jen vzácně,“ upozorňuje iniciátor novely zákona o předjíždění cyklistů a právník Tomáš Kindl. Připomíná příklad z Austrálie. Ta se rozhodla zavést pravidlo 1,5 metru odstupu na základě zprávy australského úřadu pro bezpečnost dopravy. Ten uvádí, že nejčastější příčinou smrtelných nehod cyklistů byla srážka zezadu.

Kdysi tudy přijel do Chebu první vlak. Dnes zrušená železniční trať slouží cyklistům.
V Česku je tisíc kilometrů nepoužívaných tratí. Další je adeptem na cyklostezku

Dopravní experti už dříve Deníku řekli, že nová změna přinese další chaos. Podle předsedy Platformy Vize 0 Romana Budského byla obrovskou chybou absence delší veřejné diskuze. „Od začátku tvrdím, že schválení bylo příliš uspěchané. Nutnost dodržovat bezpečný odstup se mělo celý loňský rok pořádně prodiskutovat a vysvětlovat veřejnosti jeho důležitost a zároveň sbírat poznatky ze zahraničí. Tím, že k tomu nedošlo, se vykopal obrovský příkop mezi řidiči a cyklisty. Zatímco před tím se cítili poškození řidiči, teď naopak cyklisté,“ myslí si Budský.

Případné změny se obává i Ústřední automotoklub. Může totiž vést k nebezpečným situacím v provozu. „Třeba pokud řidič bude přijíždět k semaforu pomaleji než třicítkou, už nebude muset dodržet metr a půl odstup. Stejně problematické bude předjíždění cyklistů kombajny a podobně. Nepovažujeme to za šťastné řešení,“ říká mluvčí ÚAMK Igor Sirota.