"Byl to nejvýznamnější vstup nové značky v segmentu rodinné módy a doplňků na zdejší trh za uplynulých deset až patnáct let," uvedl Jan Kotrbáček z poradenské společnosti Cushman & Wakefield.
Lidé z východní části republiky, kteří si tyto cenově dostupné oděvy oblíbili, to navíc nebudou mít pro nákupy v Primarku tak daleko jako dosud. Firma potvrdila, že otevře druhou pobočku na Moravě. "Těšíme se, že ještě letos otevřeme v brněnské Olympii naši druhou prodejnu v Česku," potvrdilo v pátek na dotaz Deníku tiskové oddělení irského řetězce. Konkrétní datum ale zatím stanovené není.

Obchodníci se loni snažili vyrovnat s koronavirovou pandemií, která jejich zákazníkům po část roku znemožňovala dosavadní způsob nakupování. Velká část obchodů se proto přesunula na internet. Prodeje on-line kupříkladu prodejnám nábytku IKEA přinesly 39,5 procenta jejich tržeb. Společnost proto zřídila samoobslužné výdejní boxy u obchodních domů i výdejní místa přímo v jednotlivých krajích, nyní jich provozuje šestnáct. "Výdejní místa v průměru odbaví kolem 600 objednávek týdně," uvedl mluvčí IKEA Petr Šašek.
Loňskou novinkou v IKEA bylo také zřízení výdejního skladu v Brně i plánovacího studia na pražském Chodově, kde odborníci zákazníkům pomáhají s vymýšlením interiérů. Podobné kiosky, kde si lidé budou moci vybrané zboží rovnou objednat, by měly vzniknout i v krajských městech.
Další expanze
Loni na český trh podle Cushman & Wakefield nově přišlo 38 zahraničních značek, o polovinu více než v předchozím roce. Zejména se jednalo o obchody s módou, které míří nejen na české zákazníky, ale i na zahraniční turisty. "Ti jsou významnou součástí klientely v Česku, zejména v Praze a dalších turistických regionech," prohlásil Kotrbáček. Své kupce si najde zboží všech cenových úrovní od té nejvyšší – například v nové prodejně Versace, tak i levnější HalfPrice.

Loňským trendem byl i nárůst takzvaných pop-up prodejen, tedy obchodů otevřených na krátkou dobu v již upravených prostorách, které nevyžadují velké investice do vybavení. Obvykle vznikají v nákupních centrech po dobu, než se majiteli podaří najít dlouhodobého nájemce. "V mnoha případech se pak z dočasného obchodu stane permanentní pobočka či prodejna," konstatoval Kotrbáček.
Navzdory nekončícím starostem s koronavirem se již nyní chystá otevírání dalších obchodů. "Výhled na následující rok je relativně slibný, ať již mluvíme o dlouho očekávaném otevření butiků luxusních módních brandů Chanel a Balenciaga v pražské Pařížské ulici, anebo o avizované velké expanzi nového českého kávového řetězce Basics Coffee," uvedl Jan Janáček ze společnosti CBRE.
Značky na českém trhu v roce 2021
Některé značky, které loni přišly na český trh
• Oblečení: Primark, Versace, HalfPrice, Happymum, Manuel Ritz, Sugarbird
• Doplňky a obuv: Aldo, Dedoles, Fieldmann, MOA
• Sportovní oblečení: Crazy
• Domácnost a elektro: Cozy Home, Sonos, YellowKorner
Některé značky, které jej opustily
• NYX (dekorativní kosmetika)
• Kazar (obuv)
• Bruno Morelli & Brands