Jde o trať, kde Správa železnic testovala na začátku roku za přítomnosti médií dvoustovku několik týdnů. V zakázce hledá zpracovatele záměru projektu. Ten má ukázat i náklady na takové úpravy. Stavět by se mělo v roce 2026-28.

Podle mluvčího Správy železnic Marka Illiaše v úseku proběhlo k celkem sedmi zkušebním jízdám na 200 km/h. „Hlavním cílem těchto zkušebních jízd bylo otestovat a prověřit funkčnost evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS i při rychlosti 200 km/h a spolupráci mezi traťovou a palubní částí systému. Instalace tohoto systému je mimo jiné jednou z nutných podmínek postupného zvyšování rychlosti na české železnici nad dnešních 160 km/h. Těmito zkouškami byla ověřena plná funkčnost tohoto systému na trati Správy železnic při rychlostech nad 160 km/h,“ řekl Illiaš.

Vilémovský železniční viadukt
Pandemie zastavila velkou železniční výluku. Chybí ložiska z Itálie

Podle něj testy ukázaly i spolupráci mezi palubní a traťovou částí systému ETCS. „Proběhla bez jakýchkoliv závad a potvrdila plnou funkčnost systému ETCS i při rychlostech 200 km/h,“ dodal Marek Illiaš.

Správa železnic má vytipovánu řadu úseků (viz níže), kde chce rychlost zvýšit na 200 km/h. Kromě těch, kde už běží stavba či nějaký způsob přípravy, jde ještě o další úseky ve fázi ověřování, zda mají smysl. „Jsou prověřovány další úseky, u kterých zatím nebyla zahájena projektová příprava. Jedná se např. o úseky Pardubice – Uhersko, Olomouc – Brodek u Přerova, Kolín – Pardubice,“ uvedl Marek Illiaš.

Ilustrační snímek
V Plzni vyroste za 200 milionů nová opravárenská hala pro vlaky

Podle Illiaše se nedá zatím stanovit, který úsek bude na 200 km/h připraven první. „Úseků, které budou technicky připravené na zavedení rychlosti 200 km/h, bude více. Úsek, který bude jako první spuštěn s rychlostí 200 km/h, bude záviset na zvoleném postupu zavádění výhradního provozu systému ETCS na železniční síti v ČR.“ Výhradní provoz má nastat v roce 2025.