Měl to být zcela rutinní let na pravidelné lince mezi hlavními operačními základnami irských názkorozpočtových aerolinek Ryanair, tedy letištěm v Dublinu a anglickým letištěm Stansted, nacházejícím se v hrabství Essex asi 40 kilometrů severně od Londýna.

Z Dublinu měl nový Boeing 747-800 vzlétnout ve 14:25. Cestující už byli na palubě a čekali, až se letadlo rozjede po dráze. Ale nic se nestalo, místo toho vznikla více než dvouhodinová pauza. Během ní došlo k obhlídce jednoho ze dvou motorů pod pravým křídlem. V 16:30 letadlo konečně odstartovalo. 

Oheň a panika

Na londýnským letištěm provedlo letadlo normální přiblížení a zdánlivě normálně také dosedlo v 17:15 na letištní plochu. Pak se ale stalo přece jenom něco zvláštního. „Letadlo se zastavilo ve velmi krátké době, ještě uprostřed dráhy,“ řekl později novinářům z irského deníku Irish Independent dublinský právník Tony Williams, který byl jedním ze 117 cestujících na palubě.

Než se stačil zamyslet nad tím, proč letoun zabrzdil tak prudce, ozvalo se na pravé straně vyděšené vyjeknutí: „Hoří!“.

Let United Airlines 811 se proměnil v tragédii poté, co se utrhla vrata od nákladového prostoru a do trupu vyryla obří díru. Na snímku letoun po přistání.
Hororový let nad Havají: Devět pasažérů trhlina v trupu doslova vycucla do tmy

Z jednoho ze dvou motorů se opravdu valily plameny a vystřelovaly z něj jiskry. Záhy na to si Williams všiml hasičských aut a dalších letištních vozidel směřujících k letadlu. 

V té chvíli už úřadoval také palubní personál, který však podle Williamse situaci úplně nezjednodušil, protože podle všeho opravdu zpanikařil. „Křičeli a řvali: Všichni ven! Okamžitě ven z letadla!“ popsal tuto situaci právník.

„Když si lidi uvědomili, že letadlo hoří, vypuklo na palubě opravdu pandemonium,“ potvrdil stejnou zkušenost i další pasažér, obchodník Peadar Dolan z města Kiltimagh v irském hrabství Mayo. „Hlavou mi letěla jediná myšlenka: Vybuchne to?“

Mrzí nás to, tady máte stravenku

Přes paniku, která na palubě zavládla, se však podařilo všechny cestující po skluzavkách evakuovat z hořícího letadla na ranvej, do bezpečí se dostala i kompletní sedmičlenná posádka Ryanairu. Dva lidé nicméně při rychlém sklouznutí utrpěli „lehká zranění nohou“, jak to později popsala mluvčí této letecké společnosti.

Podle BBC ošetřily posádky sanitek vyslané k letadlu dva lidi kvůli menšímu poranění kotníku a dva proto, že se nadýchali kouře. Další svědectví cestujících hovořila o tom, že se několik lidí při evakuaci odřelo a pořezalo a zvláště pro starší lidi prý představovala celá událost otřesný zážitek.

Když se všichni pasažéři konečně dostali do terminálu, přišel prý někdo z Ryanairu a nabídl jim jako odškodnění za nouzové opuštění letadla a prožité minuty hrůzy a děsu stravenky v hodnotě tří britských liber. „Příšerně mě to rozzuřilo - tak moc myslel Ryanair na lidi, kteří jen tak tak že nepřišli o život. Myslím, že se k nám chovali hrozně,“ prohlásil rozzlobeně obchodník Dolan.

Vzducholoď T-34 Roma havarovala a vzplála po střetu s dráty vysokého napětí
Smrt v ohnivé pasti. Při havárii vzducholodi Roma lidé doslova shořeli na popel

Mluvčí Ryanairu později uvedla, že posádka reagovala na upozornění řídícího letového provozu z věže, že z jednoho ze dvou motorů vychází kouř. „Posádka zvolila normální bezpečnostní postup, zahrnující vypnutí motoru, úplné zastavení letadla a rozmístění skluzů pro usnadnění evakuace cestujících,“ uvedla mluvčí, která jinak stížnosti cestujících blíže nekomentovala.

„V rámci běžného postupu byli přivoláni letištní hasiči a záchranná služba. Letadlo mělo naprosto normální přistání a poté, co zastavilo, byl požár uhašen a cestující i posádka byli evakuováni,“ prohlásila mluvčí.

Hasiči uhasili hořící motor proudy hasicí pěny a práškovými hasicími přístroji. Jejich zásah skončil kolem šesté večer, kdy opět odjeli.

Chyby mohly vést ke katastrofě

Ačkoli se mluvčí Ryanairu snažila podat celý přístup letecké společnosti jako bezchybný, vyšetřovatelé nehody zdaleka tak bohorovní nebyli. Jejich závěrečná zpráva hovořila dokonce o tom, že došlo k celé litanii chyb, jež byly přímo příkladem toho, jak se letecká nouzová situace řešit nemá. 

„Řízení letového provozu ve Stanstedu pilotovi ve zmatené komunikaci nesdělilo, že z motoru vycházejí spíše plameny než kouř. Letadlo zůstalo stát po přistání v bočním větru, což byla chyba, která mohla mít přímo fatální následky, neboť je dobře známo, jak ničivý potenciál má boční vítr při požáru letadla,“ vyjmenovávali vyšetřovatelé chybu za chybou.

Zpráva také zaznamenala, že dvě letušky nebyly schopné otevřít u letadla dveře a dovolávali se pomoci svých mužských kolegů. A co bylo vůbec nejhorší - třebaže velitel letištních hasičů piloty v kabině upozornil, kde hoří, a varoval je, ať nechají cestující evakuovat opačnou stranou mimo požár, kapitán ani druhý pilot nepotvrdili, že by tuto zprávu přijali, a 40 lidí se sklouzlo z letadla na špatné straně, v podstatě v dosahu plamenů. 

Převozní loď Rabaul Queen opouští přístav Kimbe, hlavní město Západní Nové Británie
Děsivý konec trajektu Rabaul Queen: Vichřice udělala z lodi smrtonosnou past

A co bylo vlastně příčinou vzplanutí? První teorie vypadala opravdu kuriózně - když se totiž vyšetřovatelé začali dotazovat, proč se vlastně odlet stroje o dvě hodiny opozdil a proč došlo ke zvláštní kontrole jednoho z motorů, dozvěděli se, že se v něm před odletem zachytil igelitový sáček. Ukázalo se ale, že ten na vině nebyl - vlétl do motoru, který požár nezasáhl, a při prohlídce byl odstraněn.

Zpráva Úřadu pro vyšetřování leteckých nehod Ministerstva dopravy Spojeného království nakonec konstatovala, že letoun přistával s vibracemi v jednom z motorů, a poté byly spatřeny plameny.