„Působí mi to neuvěřitelné problémy. Nemám řidičák, jsem odkázaná jen na autobus. Na návštěvy úřadů si beru dovolenou,“ posteskla si například Marie Kuncová. „Z Věžnice nepocházím, ale budu tady bydlet, a když vidím, co mě čeká, radost z toho nemám,“ dodala Radka Maštalířová.

Věžnice je obec přímo na rozhraní dvou území Havlíčkobrodska a Polenska. „Když vznikl kraj Vysočina, rozhodli jsme se, že Polná je nám blíž než Havlíčkův Brod. Doufali jsme, že se Polná stane pověřeným úřadem třetího stupně, ale nestalo se tak, pověřeným městem je Jihlava. Pak zapracovali ještě úředníci podle hesla občanům blíž,“ vysvětlil starosta Josef Málek.

Úřední slalom

Pro obec, která leží na hranici dvou katastrů, tak začal doslova úřední slalom. Na stavební úřad a na matriku jezdí do Polné. Úřad práce mají v Havlíčkově Brodě, stejně jako zdravotní pojišťovny, pro pasy jezdí do Jihlavy. Ani rázné rozhodnutí Jihlava nebo Havlíčkův Brod nic neřeší. Do Brodu je to daleko, do Jihlavy zase nejezdí přímý autobus. Obyvatelé Věžnice musejí jezdit do Polné a tam přesedat.

„Obecní úřad se snažil zajistit za pomoci kraje Vysočina aspoň přímou linku do Jihlavy, ale na našem hraničním území se kříží zájmy dvou autobusových společností Icom a Connex. Ani jedna nechce dopřát té druhé linku navíc. Tak nám úředníci doporučili, abychom si linku platili, ale na to obec nemá peníze. Už teď nás stojí dopravní obslužnost 40 tisíc ročně,“ povzdychl si starosta.