Míří k Vám školáci spíše sami, nebo v doprovodu rodičů?

Většinou přicházejí žáci a studenti i s rodiči. Ti se někdy snaží teprve s blížícím se vysvědčením řešit dlouhodobé studijní potíže svých dětí. Přivádějí je, abychom spolu prodiskutovali otázky související například se závěrečným komisionálním přezkoušením nebo individuálním výukovým plánem.

Co je to individuální výukový plán?

Takový plán mívají žáci se specifickými vzdělávacími potřebami, například s poruchou učení. Ta se může projevit i u dětí s nadprůměrnou úrovní rozumových schopností! V předmětech, které jim činí potíže, jsou jim proto stanoveny odlišné, na míru ušité učební postupy. A pokud má žák individuální plán, je možné na konci roku požádat o slovní hodnocení namísto známky.

Jsou ještě další možnosti?

U dětí s lehčí poruchou učení je možno využít programu tolerance. Znamená to jistou toleranci v klasifikaci, možnost opravit si písemky ústním přezkoušením, místo psaní diktátu se mohou řešit doplňovací cvičení… Tomu, kdo má zájem pokračovat ve studiu, je možné zajistit zohlednění k přijímacímu řízení – například delší časový limit v písemné části. Samozřejmě je nutné vybrat školu, pro jejíž zvládnutí má žák předpoklady.

Netrpí děti v takových programech šikanou?

Učitel musí situaci ostatním vhodně vysvětlit. Je dobré poukázat na skutečnost, že každý je jedinečná osobnost a má silné i slabé stránky. Budovat kladné sebehodnocení žáků s handicapem.

Jsou častější případy jednorázových potíží, nebo je více dlouhodobých klientů?

Většinou známe děti už od předškolního věku, kdy chodí na vyšetření školní zralosti. Například nedozrálost ve sluchovém či zrakovém rozlišování v tomto věku většinou předznamenává pozdější potíže s jazykem. Ale když je toto oslabení odhaleno včas, dá se pro takové dítě mnoho udělat. Dnes existují vhodné metody i učební materiály.