Při podezření na porušení práv spotřebitele je možné i prostřednictvím tohoto „putovního“ pracoviště ČOI zahájit šetření.

Hned v průběhu premiérového dne přistála inspektorkám na stole stížnost Hany Polívkové na prodejce nábytku Josefa Průšu. Ten ji údajně ten den vykázal z prodejny, když chtěla reklamovat zboží dodané v nesprávné barvě. „Chytil mne za paži, cloumal se mnou a křičel, ať opustím prodejnu,“ uvedla Polívková.

Obchodník se brání, že k žádnému fyzickému napadení nedošlo. Zákaznici prý musel z obchodu vykázat, neboť její hlasitý projev odrazoval další zákazníky. „Paní Polívkové jsem vyšel maximálně vstříc. Typ nábytku, který požadovala, už neprodáváme. Poskytl jsem jí kontakt na dodavatele, u nějž si objednala zboží na míru. Podrobnosti byly na nich, já jim dodání jen zprostředkoval,“ uvedl Průša.

Zástupce ředitele ČOI Karel Havlíček situaci komentoval: „Pokud by skutečně došlo k fyzickému napadení, je to spíše případ pro policii. Vykázat zákazníka ze závažných důvodů možné je, když například porušuje dobré mravy. Jestliže se jedna ze stran domnívá, že jí byla způsobena morální či hmotná újma, doporučuji obrátit se na soud.“

Aby mohly kontrolní instituce poškozeným zákazníkům účinně pomáhat, musí i oni dodržovat určité postupy. „Při reklamaci je dobré mít s sebou někoho jako svědka,“ doporučuje Ladislav Tetour ze živnostenského úřadu. Dodává, že v rozporu se zažitým mýtem není k uplatnění reklamace třeba mít doklad o koupi. Potom je ale nutné dokázat jiným způsobem, že zboží bylo zakoupeno v dané prodejně. I k tomu může posloužit svědectví dalších osob.