Mezi nejdotčenější místa na Jihlavsku patří Řehořov, který leží na silnici druhé třídy, která dříve sloužila jako hlavní spojnice Brna a Jihlavy a nyní kopíruje dálnici D1.

Právě tuto silnici využívají vychytralí řidiči nejčastěji. „Když chce člověk v Řehořově přejít silnici, je to poměrně velký problém. Když je uzavřená dálnice, přejít silnici je takřka nemožné,“ postěžovala si Eva Jelenová, starostka Kamenice, pod kterou Řehořov územně spadá.

„Bydlíme tady půl roku a ten hluk je celkem nepříjemný. Zatím se to dá vydržet, ale uvidíme za nějaký čas,“ řekla Deníku jedna z dotázaných obyvatelek Řehořova. Vedle hluku ze silnice je v Řehořově totiž navíc slyšet také nedaleká dálnice.

Zavedení mýtných bran podle Jelenové hustotu kamionů výrazně zvýšilo. „Ten nárůst pociťujeme i v Kamenici, ačkoliv neleží přímo na staré brněnské silnici,“ doplnila starostka.

Mezi další obce, které trpí kamionovou dopravou, patří Velký Beranov a obzvláště jeho část Nové Domky. „Kamiony tam stoupají a vypouštějí tak mnohem víc škodlivých plynů,“ konstatoval starosta Velkého Beranova Miloš Musil. Špatnou situaci by měl v budoucnu vyřešit obchvat.

Věčné hučení těžkých nákladních vozidel znamená pro většinu obcí neřešitelný problém. „Ačkoliv obyvatelé Řehořova velkým provozem hodně trpí, nemůžeme s tím nic moc dělat. Nedávno jsme z prostředků kraje Vysočina umístili k silnici plastového policistu, ale poměrně rychle nám ho někdo ukradl,“ postěžovala si Eva Jelenová.

Možností, jak zlepšit špatnou dopravní situaci v Řehořově, podle ní ubývá. „Snažíme se umisťovat nové značky či vyznačovat další přechody, ale to pochopitelně nevede ke snížení provozu,“ poznamenala.

Citlivý problém

Zasáhnout nemůže ani kraj Vysočina. „Průjezd vesnicemi nelze kamionům zakázat, protože po silnicích druhých tříd standardně jezdí i nákladní doprava, která obsluhuje města a zajišťuje zásobování důležitých průmyslových zón v kraji. Stará brněnská cesta navíc slouží jako objízdná trasa při zablokování dálnice,“ vysvětlil náměstek hejtmana Václav Kodet.

Většina Deníkem dotázaných starostů považuje za řešení problému zpoplatnění silnic prvních a druhých tříd. „Jde o poměrně citlivý problém, protože do režimu elektronického mýtného by spadly i autobusy, které vozí děti do školy, což by vedlo ke zdražení jízdného. Dotklo by se to i vozidel, co svážejí komunální odpad,“ upozornil mluvčí Ministerstva dopravy Karel Hanzelka.