Končí opravy mezi Kolínem a Kutnou Horou. Přijde však na řadu kolínské nádraží
„Od června dojíždím za prací z Jihlavy do Brodu. Nevím, zda za tu dobu jel vlak na Jihlavu aspoň jednou včas. Snad pokaždé jsme čekali na zpožděný rychlík,“ vypověděla prodavačka Eliška Hronová. Její slova potvrzuje i pracující důchodce František z Antonínova Dolu, který pravidelně absolvuje trasu Kolín– Jihlava.
Důvod? Opravuje se trať
Hlavní příčinou zpoždění vlaků z Prahy jsou výluky na trati mezi Kolínem a Kutnou Horou. Hustota dopravy v tomto úseku vyžaduje dvoukolejnou trať. Od letošního března však na úseku probíhá rekonstrukce, a tak je k dispozici vždy jen jedna kolej. Vlaky často čekají, než projede souprava z protisměru. Podobný problém s křižováním vlaků ostatně vzniká i na trati Havlíčkův Brod–Jihlava.
„Nevedeme statistiku, kolik zpoždění vzniklo v Kolíně, a které vlaky vyjely zpožděné už z Prahy,“ řekl havlíčkobrodský dopravní náměstek Josef Kaplan. „Přesto se dá říci, že to místo je pro rychlíky hlavní překážkou. Pokud se vlaku povede bez problémů dostat tudy, další zpoždění už většinou nenabere,“ dodal Kaplan.
Na jaře se začne s opravou nádraží
„Oprava tohoto úseku bude dokončena v listopadu. V březnu příštího roku ale začnou ve stanici Kolín opravy kolejí ve směru na Prahu a souběžně s tím i rozsáhlá rekonstrukce osobního nádraží. Budou se muset využívat střídavě jen některá nástupiště. Osobní dopravu to opět silně ovlivní,“ sdělil vrchní přednosta kolínské stanice Petr Pech.
Železniční nádraží v Kolíně bylo stejně jako to havlíčkobrodské zapojeno do projektu Živá nádraží, v jehož rámci soukromí investoři opravují nádražní budovy a na oplátku na dlouhá léta dostávají určité prostory v nich k dispozici, typicky k dalšímu pronájmu. A stejně jako u nás vyhrála výběrové řízení v Kolíně společnost AŽD Praha.
Současná omezení jsou nutným zlem na cestě za kvalitnější železniční sítí. „Je zde bohužel obrovský dluh z minula. Zatímco v západní Evropě se v šedesátých a sedmdesátých letech budovaly vysokorychlostní tratě, u nás železnice chátrala,“ vysvětlil Josef Kaplan současný stavební ruch na tratích.