Majitel prodal vlečku soukromé firmě, která boří i mosty přes Sázavu

Při pohledu na současný stav starobylé vojenské vlečky, jedné z mála v republice, se milovníkům železniční historie derou slzy do očí. Několikrát do roka se po staré trati pořádaly vyhlídkové jízdy historickým vláčkem za hojné účasti dětí i dospělých.

„Je to smutný pohled. Romantika končí a někdo na tom vydělá,“ povzdechl si Ivo Havlík z Přibyslavi. Rozhořčeně dodává, že je bourání bývalé vojenské železniční vlečky důkazem barbarského vztahu k technické památce, která byla celých 160 let součástí krajiny.

„Proč nemohla zůstat na svém místě, byť zarostlá trávou?,“ ptá se Havlík. Nemohla. Stará vojenská vlečka, která potřebovala nákladnou rekonstrukci, aby se po ní mohlo jezdit, patří soukromé společnosti SaZ ze Sázavy u Žďáru, která neměla na její obnově zájem.

„Pro nás je prvořadé investovat do rozvoje firmy,“ vysvětlil hned na začátku, kdy se o staré trati začalo mluvit, priority společnosti Wolfgang Macourek.

Všechno je hlavně o penězích

„SaZ prodala vlečkovou trať soukromé firmě ze severní Moravy specializující se na kovový odpad, která ji v současné době jako svůj majetek likviduje,“ informoval místostarosta Michael Omes. Ale co dál?

Město Přibyslav a obce kolem trati se snažily historickou památku zachránit, ale to se nepodařilo. Proto přišly s dalším nápadem. Místo staré trati by mohla vést Posázavím moderní cyklostezka.

„Jenže to bude problém. Firma, která trať likviduje, boří i mosty přes Sázavu, čímž je celistvost trati porušena,“ povzdechl si místostarosta. Na stavbu cyklostezky je potřeba hodně peněz, ale ty obce nemají.

Jak upřesnil Omes, mohly by žádat o dotace, ale za podmínek, že budou vlastníky pozemků, kudy cyklostezka povede.

„Cena, za kterou bychom mohli pozemky mít, je zatím nepřijatelná, navíc nemáme ani přesné informace, jak to doopravdy s vlastnickými vztahy kolem pozemků je,“ říká místostarosta.