Jízda po solených silnicích je pohodlnější, ale jejich údržba vyjde jednou tak draho, řekl dnes novinářům náměstek Krajské správy a údržby silnic Milan Plašil.

Rozsah solených silnic by se měl ještě o něco zvýšit. Přibýt by mezi ně měla ta nejnebezpečnější místa v kraji. Prodražuje se také údržba silnic s vyjetými kolejemi. Z nich se sníh nedá odstranit pluhem a chemický posyp nezabírá při větších mrazech. Největší potíže tohoto druhu vznikají na silnici I/38 na Havlíčkobrodsku, a to hlavně u Štoků a u Habrů.

Na celoroční údržbu 4577 kilometrů krajských komunikací dostali silničáři od kraje zhruba půl miliardy korun. Na zimní údržbu v posledních letech padne téměř polovina z těchto peněz; za letošní první tři měsíce bylo vydáno 111 milionů korun.

V zimě se nyní solí 1409 kilometrů nejzatíženějších silnic, drtí se jich sype zbývajících zhruba 60 procent. Na 216 kilometrů se udržuje jen pluhem. Stejně jako v předchozích dvou letech se silničáři v kraji nebudou vůbec starat o 313 kilometrů. Podle ředitele krajské správy Zdeňka Vacka se jedná o málo využívané silnice, bez nichž se obce mohou obejít.

Krajská správa bude nadále zajišťovat také sjízdnost více než 430 kilometrů silnic I. třídy. Krajští silničáři letos opět vyhráli výběrové řízení, které na zimní údržbu vyhlásilo Ředitelství silnic a dálnic, a na šest let získali práci asi za 600 milionů korun.

Správa má v pěti okresech k dispozici 152 sypačů, 285 radnic, pluhů a závěsných radliček, 22 sněhových fréz a metačů či čtyři tzv. ledořezy, které se připojují za traktor. Přes 200 vozidel, hlavně sypačů, je vybaveno monitorovacím a navigačním systémem - GPS. Dispečinky díky němu mají přehled o tom, kde se vůz pohybuje nebo kolik ujel kilometrů.

Krajská správa a údržba silnic na Vysočině funguje od ledna tohoto roku, do loňska se o silnice staralo pět samostatných okresních správ. Od listopadu vznikne také krajský dispečink, který bude poskytovat informace i veřejnosti.