GLOSA - šéfredaktor jihlavského Deníku Petr Šmergl:

Včera skončil už jedenáctý ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Jihlava 2007. To, že zakladatelé festivalu dokázali akci udržet, a dokonce ji zanést do povědomí celostátních médií, tudíž zajistili minimálně celostátní propagaci, je přinejmenším hodné obrovské kulturní ceny.

Kouzlem nechtěného ale přispělo k letošnímu festivalu rozhodnutí města Jihlavy, že hlavní stan akce – Dům kultury odborů (DKO), kde je každoročně tradiční centrum festivalu – nedostane od města dotaci na provoz.

Náměstkyně primátora zodpovědná i za oblast kultury ve vysočinské metropoli Irena Wagnerová prý nepřijímá výtky, že město nechce platit provoz zařízení, které není ve vlastnictví města.

Skvělé! Nechme zlikvidovat prostor určený především pro kulturní vyžití a ať se o dotace podělí pouze „drobní“ provozovatelé kultury. Za tohle by si paní náměstkyně měla vysloužit od kulturní veřejnosti anticenu.

Kdo by jí ji ale asi předal? Snad ti provozovatelé kultury, kteří žádají o dotace? To těžko, ti budou se sklopenou hlavou prosit o peníze. Ta nepříjemná záležitost by zřejmě skončila opět na bedrech ředitele DKO Radka Blechy, který už za současné „vlády města“ svádí dlouhotrvající boj za přežití minimálně architektonicky zajímavého díla, jakým budova DKO je.

Naštěstí třeba jihlavské Horácké divadlo zřizuje kraj a nemusí tak čekat na „otevřenou dotační náruč“ současné městské koaliční vlády.

 

Reakce náměstkyně primátora pro oblast kultury Ireny Wagnerové:

Text vznikl buď na základě neznámých pohnutek, nebo z důvodů naprosté, až do očí bijící neznalosti celého problému. Zcela nepochopitelně zde tvarujete realitu zřejmě podle svých potřeb nebo potřeb někoho jiného.

Soukromá společnost DKO žádala město o 900 tisíc korun na úhradu nákladů na energie, úpravy, údržbu, povinné revize, amortizace a technické vybavení sálů a místností. To je v rozporu s koncepcí města Jihlavy, i v rozporu se zdravým rozumem a dobrými mravy. Je nepřijatelné, aby město přispívalo soukromému subjektu například na opravy nebo úhradu energií. Město to nedělá ani v případě například Dělnického domu nebo jiných soukromých zařízení, kde se provozují kulturní aktivity. I kdybychom od tohoto odhlédli, z položky rozpočtu v oblasti kultury je za letošní rok vyčerpáno více než 7,5 milionů korun, a dalších 900 tisíc korun už není k dispozici.

DKO jako každá jiná organizace může žádat podle nových a velmi vstřícných pravidel Koncepce kultury města Jihlavy o dotace na svoje kulturní programy. DKO se neustále dožaduje výjimek, o peníze žádá mimo pravidla koncepce města, nebo svoje žádosti podává pozdě. Vinu za vlastní chyby pak svaluje na město.

Výhružkou o poškozování festivalu formou navýšení nájmů nepřišlo město, ale někdo úplně jiný. Naopak město pravidelně poměrně hodně vysokými částkami festival podporuje, na letošní ročník přispělo jedním milionem korun. Smutnou realitou je to, že velkou část příspěvku od města – 575 tisíc korun – pořadatel vezme, a obratem pošle do DKO na úhradu nájmu za několik málo dnů festivalu. Na samotný festival tak už z příspěvku města nezůstane. Na magistrátu je kompletně připraven nákladný projekt na přebudování kina Dukla na Centrum dokumentárního filmu a intenzivně hledá potřebných 55 milionů korun na jeho uskutečnění. Je zřejmé, kdo tu opravdu o zachování festivalu, a kultury obecně, má zájem, a kdo si bere veřejnost a pořadatele kulturních akcí za svoje rukojmí v prosazování soukromých zájmů.

Irena WAGNEROVÁ, ak. mal.
náměstkyně primátora pro oblast kultury