„Podle počasí a předpovědí máme ale více stupňů pohotovosti. Osádky vozů pro silnice druhé a třetí třídy mohou mít domácí pohotovost. Když má přijít sníh, povoláme je na pracoviště také,“ popisuje systém vedoucí havlíčkobrodského silničářského provozu Vladimír Matějka.

Někde sůl, jinde písek   

Jakmile začne chumelit, vyjíždějí sypače na své přidělené „štace“. Na Havlíčkobrodsku je celkem 28 těchto okruhů, každý obhospodařuje jeden sypač. „Na třináct frekventovaných úseků se sype sůl, na patnáct materiály jako štěrk nebo písek,“ uvedl výrobní vedoucí Václav Dipold.

„Na silnicích první a druhé třídy garantujeme zajištění sjízdnosti do dvou hodin od skončení chumelení. Je však iluze, že je možné neustále udržet sjízdné cesty třeba za silné vánice. Lidé nadávají na silničáře, místo aby respektovali přírodu a při kalamitě raději zůstali doma nebo nazuli sněhové řetězy,“ podotkl Matějka. Nový celokrajský dispečink má podle něj význam pro koordinaci výjezdů sanitek nebo policie, ale lidé se nemohou spolehnout na to, že zlepší situaci na hranicích okresů.

„Jsme tu také pro informování o průjezdnosti silnic. Ale pozor: máme na starosti pouze Vysočinu, informace o Krkonoších se od nás lidé nedozví,“ dodává krajský operátor Jiří Hejnák.