Mladší chtějí barvu a lesk, starší zase nedají dopustit na slaměnou klasiku

Alespoň takové zkušenosti má například Ladislava Fejfarová. „Ozdoby na vánoční stromeček začínáme nabízet už koncem října. Musíme se řídit současným trendem, kdy v supermarketech vystavují Mikuláše už od září,“ vysvětluje prodavačka ze specializovaného obchodu na náměstí. Vkus zákazníků se podle ní liší hlavně podle věku.

„Mladí chtějí barvu, lesk, nápadnost, neobvyklé tvary. Ozdoby červené a zlaté, originální skleněné koule. Rodiče malých dětí zase dávají přednost nerozbitným ozdobám,“ doplňuje prodavačka.

Starší zůstávají věrni klasice. To potvrzuje i jedna z právě přítomných zákaznic, Věra Pešková.

„My máme s mužem na půdě schovaný v krabici umělý stromek i s ozdobami. Nic nápadného nepotřebujeme. Dcera ale miluje slaměné ozdoby, proto jsem je sem přišla koupit. Snacha zase věší na stromek jen doma pečené perníčky,“ svěřuje se zákaznice.

Stromeček za čtyřicet korun

Do konkurence obchodníků s vánoční výzdobou se ale pouštějí už i asijští prodavači. Nabízejí skleněné koule i vánoční řetězy. „Proč? Protože už je zima,“ zdůvodňuje jedna z vietnamských prodavaček z obchodu na náměstí, proč mezi tradiční textilní nabídku zařadili i vánoční ozdoby.

Hvězdice z přírodních materiálů, netradiční ozdoby, barvy červená a zlatá. Taková je nabídka jednoho z nejnovějších havlíčkobrodských supermarketů.

Ovšem ceny se pohybují v řádech stokorun. Kdo chce ušetřit, navštěvuje jeden z nejlevnějších obchodů v centru, kde lze vánoční výzdobu pořídit za několik desetikorun.

Podle prodavaček zákazníci nejvíc žádají netradiční „chlupaté“ barevné vánoční řetězy a miniaturní umělé, už předem zdobené stromečky.