Z ankety ale vyplynulo, že zájem o zavedení přímého prodeje na internetu v poslední době stoupá, a to u malých i velkých firem. Podniky předpokládají, že rozšíření nabídky jim poskytne konkurenční výhodu.

Větší zájem podnikatelů o internet letos zaznamenal krajský úřad. Ze zhruba 150 projektů, které se ucházely o grant na webové stránky, jich byla ze soukromého sektoru asi třetina. „To je velká změna. Dřív jsme takových projektů mívali jen pár,“ řekl Petr Pavlinec z krajského odboru informatiky. Podnikatelské projekty se týkaly hlavně zlepšení propagace, ale více než desetina z nich obsahovala také internetový prodej.

Krajskou podporu získala i třebíčská firma Solido, od níž si lidé mohou na internetu objednat sportovní zboží pátým rokem. Podle zástupce firmy je to ale zatím spíš doplněk služeb.

Na internetu hledá odběratele třebíčský Pletex, který ve výrobě pleteného zboží zaměstnává 13 lidí. Na webu prezentuje více než 100 druhů čepic, šál, čelenek či rukavic. „Přes internet berou víc obchodníci,“ konstatovala spolumajitelka Eva Kollmannová.

Zavedení elektronického obchodu pro běžné zákazníky v budoucnu plánuje havlíčkobrodský Pleas, výrobce denního a nočního prádla se 1600 pracovníky. Katalog výrobků a seznam podnikových prodejen jsou již nyní součástí firemní webové stránky, zatím slouží hlavně obchodním partnerům.

Nákup do internetového košíku se ale moc neosvědčil pelhřimovskému textilnímu podniku Alfatex Móda. „Nepřineslo to očekávanou odezvu. Svetry se přes internet prodávají špatně,“ uvedl generální ředitel Petr Slabý. Podle něj jsou lidé zvyklí si svetry vyzkoušet, důležité pro ně je ověřit si hmatem kvalitu materiálu.

Podle odhadu ředitele krajské hospodářské komory Tomáše Prchala už v kraji používá internet a elektronickou poštu snad každý podnik s deseti a více zaměstnanci. „Nemyslím si ale, že by firmy hromadně prodávaly přes internet, spíš je to doplnění portfolia jejich služeb,“ míní. Internet zatím podnikatelům slouží hlavně k propagaci a k tomu, aby je lehčeji našli obchodníci.