Podle některých praktiků je rozhodnutí ministerstva nedomyšlené

Vyhláška ministra zdravotnictví Tomáše Julínka stanovuje výši poplatků za ošetření u lékaře, ale nedává zatím zdravotníkům přesný návod, jak postupovat nebo jak výběr technicky zvládnout. Navíc podle názoru některých pacientů Češi jen opakují to, o co se již dříve s ne velkým úspěchem pokoušelo Slovensko.

„Poplatky u lékaře? Přijde mi to komické už jenom kvůli tomu, že v sousedním Slovensku se podobný systém také pokusili zavést. Vydržel snad rok, pak některé věci zrušili a ministr zdravotnictví skončil,“ říká paní Marie z Chotěboře.

Čeští lékaři zatím na ministerské rozhodnutí vybírat v ordinaci poplatky hledí s rozpaky a čekají, jak se bude celá záležitost vyvíjet dál. „Žádný manuál jsem z ministerstva zdravotnictví nedostala, tak se tím zatím nezabývám,“ informovala kožní lékařka Ivana Varjassyová z Chotěbořska.

„Čekám, co bude, a už jsem pomalu rezignoval,“ konstatuje praktický lékař Jan Ondrák z Lipnice nad Sázavou. Podle jeho názoru není prvotní myšlenka nasměrovat pacienty především do ordinací praktických lékařů a ušetřit peníze za zbytečná vyšetření špatná, ale provedení je nedomyšlené.

„Přidělá to starosti pacientům a problémy lékařům. Do poloviny prosince by mělo ministerstvo vydat přesné pokyny, uvidíme, až přijdou,“ dodal Ondrák.

Platit v nemocnici, ale…

S rozpaky hledí pacienti nejen na poplatky v ordinacích praktických lékařů, ale i na každodenní platby v nemocnici. „Že mají platit dospělí, to bych chápal, ale proč děti a lidé, kteří nejsou výdělečně činní,“ diví se Jiří Kocmanz Havlíčkova Brodu.

„Platit za pobyt v nemocnici, proti tomu úplně nejsem, ale hlavně, aby ty peníze šly zpětně tam, kam jít mají, na zlepšení stavu zdravotnictví,“ uvažuje Josef Turek.

„Moc často nemocný nejsem, poplatky v nemocnici by mi nevadily, pokud tomu budou odpovídat i služby,“ připojuje se Miloš Ondřejka z Úsobí.

„Jsme z toho rozpačití a dá se říci nešťastní,“ povzdechla si brodská dětská lékařka Věra Bambasová. Také ona čeká na přesné pokyny z ministerstva zdravotnictví, jakým stylem se v nové vyhlášce orientovat a jak při výběru poplatků postupovat. „Možnosti jsou pro lékaře zřejmě jen dvě: instalovat si do čekárny automat nebo dát výběr poplatků za úkol zdravotní sestře,“ zauvažovala lékařka.

Nemocnice v Brodě uvažuje o zavedení automatu

Havlíčkobrodská nemocnice uvažuje při vybírání poplatků od pacientů o kombinaci výdejního automatu a administrativní pracovnice. „Zatím jde jen o předběžnou informaci, až uvedení do provozu ukáže, jestli provedeme nějaké změny,“ zdůrazňuje mluvčí nemocnice Petra Černo s tím, že pacienti budou včas informováni na webových stránkách, informačních tabulích i prostřednictvím tisku.

Jak by měl výběr poplatků v nemocnici v budoucnu vypadat? Podle mluvčí by administrativní pracovnice vybírala v ambulanci 30 korun, k tomu by měl být v hlavní budově pacientům k dispozici výdejní automat.

Zdravotnické zařízení bude povinno informovat zdravotní pojišťovnu o vybraných registračních poplatcích s uvedením čísla pojištěnce. Poplatek za hospitalizaci by měl pacient uhradit nemocnici nejdéle osm kalendářních dnů po propuštění.