Podle svědků kusy ledu odlétávají až do vzdálenosti 150 metrů od stožáru, dopadají na silnici a za ni. V okolí jsou vidět desítky děr a kusů ledu.

Na první fotografii zleva kus ledu dlouhý 0,45 metru. Na druhé fotografii kus ledu dlouhý odhadem 2,5 metru. Foto Josef Kříž (2x).

„Na fotografiích jsem viděl kusy až dva metry dlouhé a patnáct centimetrů široké. Ukazuje se, že je to pro okolí elektráren značné riziko, protože led ohrožuje řidiče na blízké silnici. Led létá až za ni,“ řekl Deníku Zdeněk Kadlec ze sekretariátu hejtmana Vysočiny.

Deníku se podařilo fotografie získat. Z nich je patrné, jak velké kusy ledu okolí větrníků ohrožují. Zatím nebyl nikdo zraněn. Úředníci i provozovatelé elektráren ale již intenzivně hledají řešení, jak problém odstranit.

Trestní oznámení

Problém s namrzajícími vrtulemi přiznal i jednatel společnosti KV Venti, která elektrárny v Pavlově stavěla. „Vrtule namrzly minulý týden. Kusy z nich opravdu padaly. Na elektrárnách byly varovné cedule, ale ty někdo opakovaně strhl. Zvažujeme podání trestního oznámení na neznámého pachatele,“ vysvětlil David Jozefy.

Ten navíc říká, že s problémem nemohou nic dělat. Vrtule namrzly již při dvou stupních Celsia pod nulou. Těžkou námrazu pak způsobil hustě padající mokrý sníh.

„Představa, že by takový kus ledu zasáhl chodce nebo padl na přední sklo jedoucího vozu, je děsivá,“ řekl člen zastupitelstva kraje Vysočina Zdeněk Ryšavý.

Podle Ryšavého provozovatelé problém bagatelizují tvrzením, že elektrárny mají vyhřívané vrtule nebo automatickou regulaci, která měří vibrace a v případě nebezpečí odpadávání ledu vrtule odstaví. „V Pavlově to ale zřejmě nefunguje, anebo je při provozu porušován provozní řád,“ podotkl Ryšavý.

Řešení – kamery

„Problém je již v projektu, kdy se mělo s tímto počítat a elektrárny měly být postaveny dál od silnice,“ namítl Jozefy. Ten dále uvedl, že se připravují opatření, která by měla nebezpečí pro lidi minimalizovat. K námraze vrtulí podle něj dochází až pětkrát do roka.

„Vrtule bude sledovat kamera, která bude napojena na dispečink. Pracovník dispečinku pak v případě námrazy natočí elektrárnu tak, aby led neohrožoval řidiče na silnici,“ vysvětlil jednatel KV Venti Jozefy.

O problému byl informován provozovatel elektráren i starosta Pavlova. „Musíme lidi varovat, aby si dali na padající led pozor a raději k elektrárnám v zimě nechodili,“ řekl starosta Jaroslav Šťastný.