Místo aby zaplatili sešrotování, nechávají někteří majitelé svá vozidla osudu

„Pokud má auta kola, státní poznávací značku a není definováno jako vrak, nemáme ze zákona možnost zasáhnout. Můžeme napsat majiteli, ať si auto odtáhne. Když odpoví, že bydlí poblíž a jednou za čas s autem vyjede, nic s tím nenaděláme,“ sdělil místostarosta Čeněk Jůzl.

Například na parkovišti v Pražské ulici stojí stařičká Škoda 120 s vyfouklými pneumatikami a nánosem listí a větví na kapotě.

Známka potvrzující, že vozidlo prošlo technickou kontrolou, propadla už v říjnu 2005. Marie Hanusová bydlící v domě přiléhajícím k parkovišti automobil ohodnotila takto: „Samozřejmě mi vadí, že se na něco tak hnusného musíme každý den dívat. Komu auto patří, to nevím. Hlavní potíž je v tom, že tu blokuje parkovací místo!“

„Nejlepší by bylo si ho odtáhnout, rozmontovat na díly a zbytek prodat do sběru. Tenhle vrak tu stojí už třetí zimu, nikdo by ho nepostrádal. Ve Světlé nad Sázavou se to tak dělá běžně,“ smál se při pohledu na škodovku mladík jménem Luboš.

Majitelé vědí, jak na to

Město nemůže odstranění vraků dosáhnout ani vyhlášením blokového čištění. Při něm si majitelé musí svá auta krátkodobě odstavit jinam. Vlastníci vraků se ale vymlouvají, že neměli šanci se o plánovaném čištění dozvědět.

„Požádali jsme naše právní oddělení, aby zkusilo najít řešení, jak vraky odstranit. Lidé bydlící v okolí kritizují i radnici. Zatím ale nemáme páky, jak to změnit,“ dodal místostarosta Libor Honzárek.

Majitelé opuštěných aut podle něj dnes bezpečně znají svá práva, ale nikoli povinnosti. Jakmile by jim radnice nechala vrak odtáhnout, mohli by argumentovat, že automobil pojízdný byl, a že se z něj třeba ještě něco ztratilo.

Město by pak mohlo mít velký průšvih. Vyhláška umožňuje odtáhnout jen auto zaparkované tak, že nezůstává volný jízdní pruh pro příslušný směr.