„Na druhé straně je nutné zdůraznit, že je to po více než deseti letech první ministerské rozhodnutí, které občanům jasně říká, že stát na bezplatnou péči nemá a pacientům nezbude, než se na financování zdravotnictví podílet,“ uvažuje stomatolog Milan Hanusek ze Šlapanova.

Ovšem vybírat plošně třicet korun v ordinaci se mu nelíbí. Konkrétně u stomatologů se prý míjí účinkem hlavní ministerská vize, a sice, že v čekárně ubude „zbytečných“ pacientů. „K nám nechodí simulanti, ale pacienti, kteří skutečně péči potřebují. To znamená, že čekárna bude plná pořád stejně, jen přibude zbytečná administrativa. Vybírat poplatky musím, jinak dostanu pokutu,“ zdůrazňuje lékař.

O výběr poplatků se lékaři bude starat zdravotní sestra. Jenže to znamená, aby stomatolog Hanusek do budoucna uvažoval o zaměstnání jedné administrativní síly.

„Raději bych si spočítal skutečné výdaje na ošetření nemocného a vystavil účet, než plošně vybíral vstupné v hodnotě jednoho euro jako toaletářka na německé dálnici,“ konstatuje ironicky zubař.

Předseda stomatologické komory v Havlíčkově Brodě Luboš Jirgl hodnotí situaci zatím zdrženlivě.

„Abych byl upřímný, tak zatím nevím, co bych o regulačních poplatcích říkal. Efekt tohoto kroku se ukáže až po čase – nejdříve hodnotitelné období je podle mého soudu 1 rok,“ tvrdí stomatolog. V praxi po prvním dnu provozu s regulačními poplatky nepozoruje žádnou dramatickou změnu.

„Systém výběru není vůbec zatěžující, navíc mám výběr softwarově ošetřený, takže mi počítač vždy poplatek připomene. Pacienti jsou na poplatek připraveni, a navíc mají většinou drobné, takže nenastal problém, kterého jsem se obával nejvíc: že nebudeme mít dostatek drobných na vrácení. Negativní reakce pacientů jsem dnes nezaznamenal,“ dovává lékař.