Začátek roku pro vás nebyl jednoduchý: kolona asi sto kamionů mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem, 85 kamionů mezi Golčovým Jeníkovem a Brodem a 30 kamionů směrem na Humpolec. V terénu zřejmě bylo všechno, co má ruce a nohy…Do akce se zapojilo dvanáct hlídek dopravní a pořádkové policie, na pomoc přispěchal i hasičský záchranný sbor. Lidi se venku střídali, když je mínus šest a devadesátikilometrový vítr, tak jste za hodinu tak promrzlý, že toho máte dost. Je důležité zajistit, aby se hlídka měla na chvíli kde ohřát, napít se teplého čaje. Jednou z nejdůležitějších věcí je dát pozor na to, aby v koloně kamionů nezůstalo viset osobní auto s dětmi uvnitř.

Co všechno jste museli zabezpečit?
Především je potřeba najít bezpečnou objízdnou trasu. Museli jsme nějakým způsobem dostat kamionovou dopravu na dálnici, autobusy a osobáky navést tak, aby se lidé dostali z práce, do práce, domů. Důležité je zprůjezdnit všechny silnice, aby byly sjízdné napříč regionem.

Jak v případě krizové situace vypadá pohotovost? Povoláváte do služby čerstvé posily z domu, nebo zůstanou ti, kteří jsou v práci od rána?
Pokud je potřeba, na základně zůstávají ti, kteří slouží od rána. V tom případě jim poskytneme zázemí. Musí mít možnost se najíst, napít i na hodinku si odpočinout. Policisté jsou však ve většině případů z Brodu nebo okolí, takže jsou doma na telefonu a v případě nutnosti okamžitě dorazí.

Nedávné komplikace na silnicích si vyžádaly nejenom celý den, ale i celou noc na nohách. Máte v takovém případě, co se týče oblečení, dostatečnou výbavu?Základní výstroj policisty zahrnuje zimní bundu i zimní doplňky. Pak máme auto a samozřejmě si vozíme horký čaj. K běžnému vybavení patří i zbraň.

Stalo se, že jste ji museli použít?
Zatím ještě ne, ale nadávek jsme si užili dost: od blbců až po ty vulgární. Policista musí být v takové situaci trochu nad věcí. Netvrdím ale, že někdy neselže i on. Možná někomu odpoví ostřeji, nebo odsekne. Lidé by však měli pochopit, že tam s nimi nemůže u cigárka debatovat o počasí.

Když jste v terénu i v noci, máte za to příplatky nebo mimořádné odměny?
Záleží na každém nadřízeném, jak zvláštní nebo krizové situace ohodnotí. Příplatky na noc, mráz nebo že fouká vítr, však nemáme.

Vy z pozice nadřízeného jste nějakým způsobem nedávné události ohodnotil?
Ano, už jsem poslal návrh, aby lidé, kteří pracovali ve čtvrtek, pátek a v sobotu, byli po zásluze odměněni. Patří jim to právem.

Na telefonu jste čtyřiadvacet hodin denně. Jak často vás služba v minulém roce v noci tahala z postele?
Nevím to jistě, ale například za prosinec to bylo asi pětkrát. Neříkám, že vždycky domov opustím, ale už to není nic zvláštního. Rodina si po tolika letech zvykla a bere to jako součást mé práce.

Mimořádné situace – ať už jde o sněhovou vichřici nebo povodně – určitě prověří charakter, osobnost každého jednotlivce. Setkal jste se za patnáct let v řídící funkci s člověkem, který kvůli náročnosti tuto práci vzdal?Znám člověka, který si po letech řekl: Dost! Nováčka jsem však nezažil. To ale těžko zjistíte, nikdo se nepřizná, že mu to nedělá dobře. Pak se ten člověk objeví třeba na jiné pozici. Ale nepamatuji si nikoho, kdo by ode mě odcházel proto, že nesnesl psychickou zátěž.

Jaká byla vaše nejtěžší zkušenost v terénu?
Nejhorší je, když přijedete k nehodě, kde jsou smrtelná zranění a když tam jsou děti. Vybavuje se mi konkrétní případ. Zemřela maminka se svým synem. Bylo mu asi osm, ve stejném věku jsem tehdy měl doma syna i já.

Vaše práce si zřejmě vyžaduje mnoho sil, ale i spolupráci s dalšími lidmi. Kdo je pro vás pravou rukou?
Sám bych to jen těžko zvládal. Když jsem třeba na místě činu, potřebuji mít člověka na základně. Není to o tom, že se deset lidí nahrne na místo nehody a zbytek už nefunguje. Mám tady kolegy, o které se můžu opřít, je to můj zástupce Libor Šemík a vedoucí nehodovky Petr Dibelka. Nezbytná je také i pomoc pořádkových policistů obvodních oddělení a dalších složek integrovaného záchranného systému. Tato práce by však nefungovala bez dobrého kolektivu spolupracovníků, který na dopravním inspektorátě je.