V Ledči nad Sázavou zase stavba supermarketu vyvolala ostré spory – zatímco jedni byli pro, druhým vadilo, že stavbě musela ustoupit budova kina. Letos tam zřejmě vyrostou hned dva velké obchody najednou.

Chování zákazníků v regionu v souvislosti se supermarkety se u nás pravděpodobně od zbytku republiky příliš neliší. V anketě se Deník setkal se širokým spektrem názorů. „Nejraději mám Billu, i když jsou tam některé věci trochu dražší než jinde. Zdá se mi totiž, že jsou tam potraviny čerstvé. Do Hypernovy zase chodím pro různé spotřební zboží, které zase v Bille tolik zastoupené není,“ vypověděla zákaznice Helena Kubátová. Upřednostňování jednoho určitého obchodu, nebo naopak pobíhání od jednoho k druhému v závislosti na tom, kde zrovna nabízejí mimořádnou slevu, se dá označit za parketu spíše starších lidí.

 

Ceny nesleduje

Typický postoj mladých ztělesňuje názor osmadvacetiletého brodského barmana Miloše Cichry: „Žádný oblíbený supermarket nemám a ceny nesleduji. Prostě nakoupím v tom obchodě, kolem kterého zrovna jedu. Konkurence ceny výrazně snižuje, a přítomnost více řetězců ve městě může být pro zákazníka přínosem.


„V prodejnách obchodního řetězce Kaufland se ceny liší podle momentálního stavu konkurenčního prostředí,“ řekla Deníku pracovnice firemní informační linky.

Cenová politika řetězců je složitou a tajemnou vědou. Při pohledu na tabulku cen některých potravin v brodských samoobsluhách vidíme, že zatímco u některých položek se ceny sobě blíží, u jiných je zase velký rozptyl…

Supermarkety mají samozřejmě také své nezanedbatelné stinné stránky. Kritizována bývá takřka bezcenná architektura narychlo stavěných budov. Podle výzkumu britských vědců na deset pracovních míst vytvořených v supermarketu zanikne v místě patnáct pracovních míst v maloobchodní a dodavatelské sféře. Supermarkety jsou také velmi často dějištěm trestných činů a přestupků.