Již proběhla takzvaná vyhledávací studie a byla také vybrána konkrétní varianta stavby. Jenže pevný termín prvního kopnutí do země znám není. „Můžeme se ředitelství silnic a dálnic připomínat, to je asi tak všechno. Pravda, od některých občanů padly i radikální návrhy na blokádu silnice, ale k něčemu takovému snad nedojde,“ přiblížil náladu v obci starosta Miloslav Miksa. Naopak Česká Bělá, jíž o dvacet kilometrů dále protíná stejná silnice, se právě dočkala - staví se.

Jak se rozhoduje o tom, kdo dostane přednost? Podle úředníků jsou to především hustota dopravy a dále ekonomické ukazatele, nikoliv velikost obce.

Brodu by „bypass“ pomohl

Havlíčkův Brod má první část obchvatu již pět let. „Velmi to pomohlo například obyvatelům Žižkovy ulice,“ uvádí Jaroslav Teplan z brodského odboru dopravy. Obchvat odvedl z města samotného dopravu od východu k severu a naopak. Další část od kruhového objezdu u Hypernovy kolem Termesiv a Baštínova směrem k silnici I/38 by se měla začít budovat asi v roce 2011. „Stavba by se dala stihnout za dva roky, ale kvůli financím se asi rozloží na roky tři,“ dodal Teplan.

Ředitelství silnic a dálnic bude tento obchvat se značným převýšením a třinácti mosty stát kolem jedné miliardy korun!

Ve fázi studií je i třetí část, vedoucí od „státovky“ mezi Perknovem a psychiatrickou léčebnou směrem na Šmolovy, Humpolec, a tedy dálnici. „Obchvat v Havlíčkově Brodě je pro ředitelství silnic a dálnic zajímavý i proto, že v případě ucpání D1 tu vznikne vhodná objezdová trasa,“ dodává Jaroslav Teplan.

Studie je první krok

Ještě letos kraj Vysočina zřejmě zadá studii, v níž by měl být navržen obchvat Světlé nad Sázavou a další přemostění řeky Sázavy poblíž skláren. Na světelské radnici to slíbil radní kraje Václav Kodet. O odklonu dopravy z centra přemýšlí vedení města už řadu let, jenže moc možností v rukou nemá – takové plány jsou v kompetenci kraje. Dnes je veškerá doprava vedena centrem, na Habry pak i přímo přes hlavní náměstí Trčků z Lípy. Pokud by byl postaven most a obchvat města, na Habry by se už přes centrum nemuselo. „Víme, že to bude běh na dlouhou trať, ale jsme rádi, že se udělal první krok,“ nechala se slyšet starostka Lenka Arnotová.

INFOGRAFIKA:

Infografika

Jan Typlt, Kateřina Malá