„Bylo to zastavený na dvakrát, ale lepší než předtím. První byl přetočený. Druhý byl znovu zastavený na dvakrát, ale uvedení bylo v pořádku,“ předává pokyny Bajzík při nácviku akrobatických figur. „Ještě to doladíme, na to máme ještě čas. Souvrat máš lehce přes záda, ne úplně, ale bylo tam nějaké otočení navíc,“ komentuje další výkon svého svěřence český trenér.

Mohl byste reprezentační tým českých akrobatů představit?
Reprezentační tým létá ve dvou kategoriích – Unlimited a Advanced. V kategorii Advanced nás čeká mistrovství světa ve Spojených státech, což bude náročné na čas, ale i transport strojů. Mistrovství Evropy v Unlimited bude letos v Hradci Králové, to bude o hodně jednoduší, jak na čas, tak právě na přepravu letadel. Bude to v červenci, a to je poměrně brzo. Nezbývá nám tedy už moc času, protože jsme netrénovali v zimě. Trénovat v zimě samozřejmě jde, ale museli bychom se přesunout někam do teplejších končin.

Jak se tento sport vůbec financuje?
Lidi, kteří létají, tak si to téměř všechno financují sami. Podpora je samozřejmě ze strany partnerů a státu, ale není dostačující. Letos nám právě nezbyly peníze na to, abychom se účastnili nějaké zimní přípravy. Česká letiště, na kterých trénujeme, jsou v zimě buď pod sněhem, nebo hodně podmáčená.

Na co jste se zaměřili na brodském soustředění?
Příprava začala až teď, teprve se rozlétáváme. Zkoušíme jednotlivé figury a sestavy. Nyní je to rozlétávácí soustředění. Čeká nás samozřejmě ještě hodně práce, protože závody jsou brzo. Budeme mít co dělat, abychom všechno zvládli a stihli.

Trenéra ve sportech, jako je fotbal nebo hokej, si každý dokáže představit, ale v čem spočívá funkce kouče v akrobacii?
Trenér hlavně trénuje ze země přes vysílačku. Samozřejmě to neznamená, že neumím létat, dříve jsem také závodil. Já jsem na súčku (reprezentanti létají na letadlech v kategorii Unlimited Suchoj Su-31M a v kategorii Advanced Suchoj Su-29 – pozn. red.) nelétal, myslím si, že na něm kluci umějí létat daleko líp než já. Jim je ovšem potřeba říct, co vidí rozhodčí ze země. Aby nelétali pro sebe, ale pro arbitry. Lidé, kteří s akrobacií začínají, létají v letadlech s dvojím řízením. Česká reprezentace využívá i experty na súčka. Na další soustředění v Moravské Třebové máme například pozvaného externího spolupracovníka z Ruska, který nám pomáhá v tom, abychom to letadlo co nejlépe ovládli.

Používáte suchoje, jsou i jiné typy letadel pro tyto kategorie?
Unlimited je finančně velice náročná, dají se používat i jiné typy. Nejspolehlivější jsou americké ege nebo ruské suchoje. Suchoj je právě pro Unlimited vhodný, ale je zároveň náročný na údržbu a provoz, protože má velkou spotřebu paliva. Údržba je náročná v tom, že se tam kloubí technologie kosmického věku s díly, které jsou z počátku 20. století. (úsměv) Specialita ruských letadel je elektronika dělaná starším systémem, takže je hodně těžká.

Co činí největší problémy po skončení sezony?
I v akrobacii je vyžadována vytrvalost, ne samozřejmě jako v lehké atletice nebo při maratonu, ale organismus je vystaven poměrně velikému přetížení, i když krátkodobému. Vojenští piloti mají přetížení 4 G po dobu asi minuty, my máme přetížení i 10 G, ale krátkou dobu. Pilot musí nalétat asi 30 hodin, proto to ten organismus cítí a je z toho unavený.

Česká reprezentace
Trenér: Stanislav Bajzík

Unlimited
(letadla bez omezení)
typ letounu: Suchoj Su-31M
Jan Adamec
Martin Muck
Jan Rozlivka
Martin Šonka

Advanced

(vybrané typy letadel se srovnatelnými výkony)
typ letounu: Suchoj Su-29
Petr Kopfstein
Martin Vecko
Jan Zíval

Domácí letiště mi dodává pocit jistoty, tvrdí Adamec

Havlíčkův Brod - Mezi sedmi českými reprezentanty v letecké akrobacii byl i zástupce Havlíčkova Brodu. Jan Adamec soutěží v kategorii Unlimited na stroji Suchoj Su-31 M. Na prvním soustředění českého národního týmu se tak mohl předvést na domácím letišti.

„Proti ostatním mám prostorovou výhodu, protože už tady létám pětadvacátou sezonu. Vím přesně, kde jaká střecha je. Mám tu pocit jistoty, navíc mi to lehce dodává i sebevědomí, že jsem doma,“ usmívá se Adamec.

Hlavy potřebují „vygéčkovat“

Česká reprezentace se při prvním soustředění zaměřila hlavně na osahávání řízení. „Po zimě se musíme rozlétat, protože jsme zatuhlí. Nemáme ještě hlavy pořádně vygéčkovaný (zvyklé na přetížení – pozn. red.), takže se musíme šetřit. Spoustu věcí člověk přes zimu zapomene, takže začátek sezony je spíš tápání a chytání se těch věcí, co jsme uměli vloni,“ popisuje Adamec, s čím má největší problémy po prvních trénincích. „Další soustředění už bude pilování, zdokonalování,“ dodává.

V čem má Adamec v nové sezoně největší potíže? „Tlačené prvky mě hrozně bolí. Ale doufám, že se to po soustředění poddá,“ kroutí hlavou brodský zástupce v reprezentaci.

Jan Hammer, Libor Blažek