„Hlavně ta první hodina (procházka městem začíná ve čtyři ráno, pozn. aut.) je podmanivá. Je ještě tma a všude je klid,“ prozrazuje Václav Hlaváč z

Agentury ochrany přírody a krajiny, který okruh městem každý rok připravuje. Za patnáct let považuje za výjimečné to, že třikrát se skupince nadšenců podařilo slyšet zpívat slavíka. „Podařilo se to například loni u Pivovarských rybníků. Samec zpíval opravdu vytrvale, byl to pro každého velmi krásný zážitek,“ vzpomíná. Ti, kteří nelitují a ráno si pořádně přivstanou, už měli možnost vidět netopýry, nebo kunu.

Dravci i sovy

Trasa kolem města je víceméně každý rok stejná, příliš mnoho alternativ tady není. „Začínáme v parku u Základní školy V Sadech. Jdeme kolem rybníka Cihláře a končíme u Pivovarských rybníků. Snažíme se o to, aby trasy mohl každý absolvovat pěšky,“ vysvětluje Hlaváč.

Nakonec jsou pro zájemce, mezi kterými nechybějí ani děti, připravené ukázky odchytu ptáků, k vidění jsou dravci a sovy.

Jedna z nich, Rozárka, téměř profesionálně pózovala fotografovi, i když ze začátku se jí do focení moc nechtělo. „To není tím, že by se bála lidí, nebo ji cvakání aparátu zneklidňovalo,“ podotýká Olga Růžičková ze stanice Pavlov. „Jen sleduje okolí, protože ptáci na sovy dost útočí. Spíš se tedy rozhlíží, co na ni přilítne seshora,“ říká.

Vstává ve tři hodiny ráno

Se zájmem se kolem Olgy Růžičkové shlukly hlavně děti. „Zajímalo je třeba, kolik se dožívá, rozpětí křídel, kolik váží. Nejběžnější otázkou je asi, čím se živí,“ vypráví.

Tradiční vítání ptačího zpěvu je nejenom úžasný zážitek, ale chce to možná i trochu sebezapření. Václav Hlaváč totiž musí ráno vstát ve tři hodiny!

„Pokaždé mě překvapí, kolik lidí přijde. Průměrně je to kolem šedesátky, ale jednou jsme měli i přes sto zájemců. To už pak bylo náročnější zvládnout organizačně,“ popisuje Hlaváč.

Zajímavostí je to, že z okolních měst, kde se vítání ptačího zpěvu organizuje, má Havlíčkův Brod jednu z nejvyšších návštěvností.

Do budoucna by si Václav Hlaváč přál trochu pozměnit trasu. Město plánuje vybudovat jakýsi zelený okruh městem, to by mohlo přinést další možnosti i nové zastávky. „To bychom pak mohli vzít opačně, podél řeky a údolím Pivovarského potoka,“ souhlasí Hlaváč.