Jak jsme uvedli, redakce Deníku dostala exkluzivní svolení k velmi krátkému fotografování, které jinak bylo - s ohledem na mimořádně přísná bezpečnostní opatření a historicky nejvyšší pojistku 220 milionů slovenských korun – všeobecně zakázáno. Vedení bratislavské galerie však respektovalo, že Jan Zrzavý se narodil v Okrouhlici v dnešním havlíčkobrodském okrese a redakčnímu přání vyšlo vstříc.

Do objektivu tehdy čirou náhodou padl Švýcar Théo Lukac, který na výstavu přijel až z Basileje.

Byla to velmi zvláštní náhoda, vždyť Jihlava, krajské město Vysočiny, na historickém náměstí výrazně připomíná kompaktáta. Středověký dokument podepsaný právě v Basileji povolil podobojí a nastolil tím mír mezi husitskými Čechami a ostatními evropskými národy.
Balíček s překvapením

Théo Lukac, povoláním vědec - chemik, si epizodu o našem náhodném setkání před obrazy Jana Zrzavého přečetl v internetovém vydání Deníku.
V kapse pak našel vizitku s meilem a napsal o svém potěšení.

Připojil poznámku, že Zrzavý na něho udělal velký dojem, a proto se plný výtvarného opojení cestou domů ještě zastavil v Bavorských Alpách: „…konkrétně v Murnau, je to nádherné malé městečko, a proto jsem se ani nedivil, že tam Kandinsky s Gabriele Münter prožil v malém domečku několik roků. V každém případě, pokud budete mít cestu do Basileje, můžete u nás přespat, budete vítáným hostem, srdečně pozdravuje a vzpomíná Theo Lukac”.

Nezůstalo jen u elektronické korespondence. Před několika dny pošta doručila balík s pytlíkem basilejských perníků, které jsou ve Švýcarsku stejně proslulé, jako v Čechách ty z Pardubic (viz snímek vpravo).

Cukrárna Läckerli je peče podle původního receptu ze 14. století, což je tak trochu k nevíře. Od 17. století na ně dává cukrovou glazuru.

Epizoda z trasy Basilej - Bratislava - Havlíčkův Brod dokládá, jak umění Jana Zrzavého sbližuje svět – nebo alespoň Evropu.

Ivo Havlík