Náklady se mohou vyšplhat i na šedesát sedmdesát tisíc. Zákon je tvrdší také v tom, že průkaz v podobě celoevropsky platné plastové kartičky budou muset mít i šoféři–profesionálové řídící auta s hmotností mezi 3,5 a 7,5 tunami (dosud bylo hranicí právě 7,5 tuny).

„Může být nedostatek řidičů, zatím to ale raději neřešíme. Změny jsou příliš časté a je v tom chaos, tak takové starosti necháváme na dobu, kdy to bude aktuální,“ povzdechl si majitel světelské logistické společnosti Profit Trans Josef Nešpor. V havlíčkobrodském provozu firmy Madeta Logistic jsou rádi, že mají svých pět stálých řidičů a nikoho shánět nemusejí.

Kdo a kde je proškolí?

Nyní dopravcům není ani pořádně jasné, kde vůbec bude do budoucna možné průkaz získat. Licence školicím centrům budou udělovat kraje. Je ale jasné, že běžné autoškoly to budou mít těžké. Zákon stanovuje obtížně splnitelné parametry pro výcvikové plochy – musí být velmi dlouhé kvůli možnosti dosáhnout větší rychlosti a vybaveny třeba zavodňovacím systémem pro simulaci vozovky po dešti.

„Nyní to snad v celé republice splňuje pouze okruh v Mostě a druhé takové místo se připravuje v Ostravě. My jsme si o licenci u kraje také požádali, ale jen o nižší stupeň. Umožní provádět třeba školení kvůli umazání trestných bodů řidiče,“ sdělil vedoucí praxe Jiří Zajíc, jenž má na starosti motoristický výcvik na České zemědělské akademii v Humpolci s pobočkami v Brodě a Světlé.

„Rozhodně to nebudou moci provádět soukromé autoškoly jako dosud. Bylo by třeba nasmlouvat auta i instruktory,“ řekl provozovatel největší brodské školy pro řidiče Josef Pipek.

Počátek letošního roku byl kvůli změnám ve znamení přílivu uchazečů o řidičské skupiny C, C+E, D a D+E do autoškol. Jednotlivci i firmy se svými zaměstnanci chtěli stihnout získat profesní průkaz podle starých podmínek.

Čas výjimek pro autoškoly se krátí

Změny pocítí i samotné autoškoly. Nový zákon zostřil podmínky pro výcvik a závěrečné zkoušky u vybraných skupin řidičských průkazů. Autoškoly si vyjednaly odklad platnosti některých úprav, ale pouze tak oddálily nevyhnutelné.

Změna první – motorky. Kvůli výcviku pro řidičskou skupinu A bez omezení budou muset autoškoly mít stroje o třetinu výkonnější než dosud. Kdo nemá motorku o výkonu 35 kW, nebude již tuto skupinu moci zkoušet.

Do 11. října 2010 mají autoškoly výjimku na nákladní auta. Od tohoto termínu se bude závěrečná jízda dát absolvovat pouze s náklaďákem vybaveným ABS a tachografem, a také skříní či plachtou na ložním prostoru. Zvedne se i nejnižší možná hmotnost těchto vozidel.

Zbudou jen ti velcí?

„Je to lumpárna, menším autoškolám to znemožní provádět výcvik řidičů nákladních vozidel. Zůstanou jen mamutí podniky,“ říká Josef Pipek, provozovatel jediné brodské autoškoly, která nyní kurzy pro řidičské oprávnění skupin C a C+E provádí. Jeho nákladní vůz značky Ifa by sice splňoval požadavek na hmotnost, ale ABS tyto starší vozy nemají.

Je tedy možné, že kurz na nákladní auto či autobus budou v regionu nabízet jen dopravní podniky nebo zemědělské školy.

Již od 1. ledna 2009 se změna dotkne skupiny B+E (osobního auta s přívěsem). „Přívěs bude muset mít konstrukční rychlost alespoň 100 kilometrů za hodinu a při zkoušce okamžitou hmotnost nejméně 800 kilogramů. To je trochu podivné, protože zákon umožňuje jet s přívěsem jenom osmdesátikilometrovou rychlostí,“ řekl brodský autokomisař Stanislav Benc.

Celkově ale hodnotí změny spíše jako pozitivní, měly by však být doprovázeny dalšími úpravami v silničním zákonu. „V okolních zemích jsou podmínky získání řidičského průkazu ještě přísnější,“ dodal komisař.

Pavel Krpálek provozuje ve Štokách jedinou autoškolu, která v regionu provádí i výcvik pro řidiče autobusů. Nedávno byl na školení ohledně nových podmínek, ze kterého se asi málokdo vrátil veselejší. „Náš autobus ani nákladní vůz požadavky nesplňují. Nové nákladní auto s vlekem by stálo nejméně 2,5 milionu, i starší alespoň milion. Možná omezím nabídku, ještě nejsem rozhodnutý,“ uvedl. Dodal, že jeho autobus snad nadále bude sloužit pro dopravu štockých Sokolů.