„Nekontrolovatelně rajtují po lese cesty necesty, výmoly nevýmoly. Jsou bezohlední a agresivní. Ničí pěšiny, potoky, porosty, plaší zvěř. Jezdí bez značek, nelze je identifikovat. Na výzvu myslivecké nebo lesní stráže, aby zastavili, vůbec nereagují.

Většinou nejsou místní. Přijíždějí se k nám vyřádit ze vzdálenějších míst. Hřeší na to, že je tady u nás nikdo nezná.“ Právě tak hodnotí řidiče čtyřkolek správce vlastníka lesů u Žďírce nad Doubravou Karel Gregor.

Pro čtyřkolku je prý les ideální

Dodává, že o pomoc už několikrát žádal ždírecké i hlinecké policisty. „Zřejmě ale není v jejich silách něco s tím udělat.“ Dvaadvacetiletý Dag z Havlíčkova Brodu hovoří o jízdách na své čtyřkolce značky Gladiator zcela otevřeně: „Rochním se s ní v bahně, škrábu se do kopců šotoliny, koupu ho ve strouhách a vůbec mu dávám slušně zabrat. Jezdil jsem s ním i na klasické motokrosové dráze, ale tam se mu moc nelíbilo. Volnej terén je halt volnej terén. Les je ideální. Tam má člověk všechny terény pěkně pohromadě.“

Ladislav Záruba z Českých motocyklových novin chápe postoje obou stran. „Mezi deseti majiteli čtyřkolek se vždycky najdou dva nebo tři raplové, kteří nerespektují žádná pravidla. Nechtějí se nikomu a ničemu podřizovat. Na druhou stranu je nutné si uvědomit, že čtyřkolkáři u nás nemají prakticky žádné podmínky pro svoje hobby,“ konstatuje Záruba.

„Každoročně se počet prodaných čtyřkolek u nás zvýší o pětadvacet procent. Za každou čtyřkolku inkasuje stát clo a daň z přidané hodnoty,“ popisuje dále Záruba. „A to rozhodně nejsou malé peníze, vezmeme-li v úvahu, že některé stroje stojí i hodně přes sto tisíc korun. Zpátky nedává čtyřkolkářům nic. Nemají zázemí, tratě, prostory. I proto jezdívají tam, kde jezdí.“

Riskantní a bezohledná jízda čtyřkolek bez registrační značky v lese nebo na silnici, hluk, nebezpečné předjíždění, znečišťování komunikací – to všechno je porušením zákona. Dokonce zákonů dvou – o silničním provozu a lesního zákona. „Účastník má povinnost chovat se ohleduplně. Neohrožovat život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní. Nepoškozovat životní prostředí ani neohrožovat život zvířat. Dále nesmí obtěžovat nadměrným hlukem, znečišťováním ovzduší, rozstřikováním kaluží, bláta nebo zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu,“ cituje Vladimír Kalina z havlíčkobrodské autoškoly Josefa Pipka znění příslušných paragrafů. „A pokud tak činí, dopouští se minimálně přestupku, za který může být potrestán pokutou,“ říká.

Šéf brodské dopravky David Jirák volá v souvislosti s nezákonnou jízdou řidičů čtyřkolek po konkrétním oznámení. „Obdržíme-li od majitelů lesů, lesních správců nebo myslivců jasné sdělení, samozřejmě se jím budeme zabývat,“ tvrdí Jirák.

Občas si dopřeje i let vzduchem

Říká si Dag, je mu dvaadvacet a jezdí na žlutém Gladiatoru. Tedy na čtyřkolce. O své zálibě promluvil pro Deník zcela otevřeně. „Občas si dopřeju i let vzduchem. Až jdou tlumiče na doraz, takže mám docela strach. Minulej měsíc dostal Gladiátorek parádně laděnej vejfuk, takže je jeho rachcání a chrochtání slyšet na míle daleko,“ libuje si.

Na otázku, jak rychle čtyřkolka jede, odpoví, že stovkou. Někdy i víc. „Jestli bych zastavil lesníkovi nebo myslivci? Nevím. Podle situace,“ zasměje se. Stejně tak prý nakládá i s registrační značkou. „Někdy je fakt lepší jezdit bez ní. Vyhnu se zbytečným problémům.“

Dag bydlí ve městě, čtyřkolku má na vesnici. „To je teprve věc. Všichni mi do toho kecaj, že na tom neumím jezdit a nejraději by mi to předvedli sami. Proč to nehodíš na zadní, ptají se mě. A když to udělám, tak jsem jen vobyčejnej machýrek, co má bohatého tatínka,“ naoko si stěžuje. „Vypovídá to o české morálce. To české je důležité, protože od jednoho známého, který byl ve Francii a pak i nějakou dobu v Kanadě, a bydlel na vesnici, jsem se doslechl, že tam nic podobného neexistuje. Žádné pomlouvání, nikdo ti nic nezávidí. Čtyřkolky tam jezdí zcela běžně. Po silnicích, po cestách, terénem. A nikdo se nad tím nepozastavuje. To jen tady,“ dodává.

Vyrazí-li Dag se čtyřkolkou ven, ujede za odpoledne třeba i sto padesát kilometrů.