„Cedule před obchody mi vadí,“ popisuje Miloslava Buchalová, která se v centru města pohybuje s kočárkem. Lidé podle ní nechtějí kočárek při objíždění takové překážky pustit.

„Jezdím na elektrickém vozíku. Poutače jsou do poloviny chodníku. Když je objíždím, je riziko, že spadnu do silnice,“ popisuje Pavel Bek z Havlíčkova Brodu, jak nebezpečná může být reklama pro vozíčkáře.

Některé cedule nemají povolení

Podle Tomáše Beránka z odboru dopravy města Havlíčkův Brod je nejvíce poutačů na chodnících v Dolní a Horní ulici a na Havlíčkově náměstí.
Lidé si na městském odboru dopravy nejčastěji stěžují na ztíženou průchodnost Dolní ulice. Od náměstí až k mostu tu lze napočítat přes pětadvacet cedulí.

Město upravuje využití chodníků vyhláškou. Obchodníci, kteří chtějí mít před provozovnou reklamu, musí nejdříve získat souhlas města.

Navíc je přesně určené, jakou plochu může reklama zabírat, aby chodník zůstal průchodný. „Kontrolu jsme už dělali,“ vysvětluje Beránek. Přesto je podle něj možné, že některé cedule mohou stát bez povolení.

Příkladem může být poutač před prodejnou tabáku u Holcmanů v Dolní ulici, který zabírá skoro půlku chodníku. „Ten povolený rozhodně není,“ potvrzuje Beránek.

Majitelům obchodu proto zašle výzvu, aby vše uvedli do pořádku. Vedoucí obchodu se k celé záležitosti odmítla vyjádřit. „Naposledy jsme v loňském roce řešili umístění cedule u klubu Effect v Dolní ulici,“ vzpomíná Tomáš Beránek. Obchodníci za postavení reklamních poutačů nic neplatí, musí pouze uhradit příslušný poplatek za vydání rozhodnutí.

Žádat o něj musí každých pět let. Určená je pouze plocha, kterou mohou cedule zabírat, jejich počet však daný není.

Zuzana Klementová