Dlouhý rovný úsek široké silnice ve směru od Světlé je jako stvořený k bezstarostné jízdě po vzoru dobrodružných filmů, stejně jako svah od mostu přes trať v opačném směru.

Dopravních značek upozorňujících na blížící se přechod pro chodce si v té rychlosti snad ani nelze všimnout. Bezmocný chodec tak může tipovat, ze které strany bude sestřelen: jestli se nějaký zbloudilý účastník Rallye Posázaví vyřítí od Světlé z nepřehledné zatáčky, nebo od Brodu zpoza horizontu. Projíždí-li právě vlak, nemůže se spoléhat ani na to, že řev nadupaného motoru uslyší včas.

Zdeňku Šimánkovi, otci dvou žáků okrouhlické školy, se několikrát naskytl pohled, při kterém mu běhal mráz po zádech. „Šedesát sedmdesát procent řidičů tu jezdí jako šílenci. Hlavně mladíci s rychlými auty, nejsmutnější je, že i z řad místních,“ stěžuje si Šimánek. Je zástupcem rodičů ve školské radě, proto se na něj obracejí sousedé s podobnou zkušeností.

V obci vyrostla nová obytná zástavba, přistěhovaly se mladé rodiny, které jsou vítaným přínosem pro obecní rozpočet. „Jsou zvyklí na městský standard vybavenosti. Ze stavu místních chodníků a nezabezpečení přechodů jsou, mírně řečeno, rozčarováni,“ tlumočí Šimánek výhrady rodičů.

„Obec se situaci snaží řešit, ale jde to příliš pomalu. Bojíme se, že tam mezitím někoho přejedou,“ odůvodňuje svoji iniciativu Zdeněk Šimánek. Zástupci obce, školy a rodičů se domluvili na prozatímním řešení: než proběhne rekonstrukce přechodu, budou pomáhat dětem bezpečně přecházet. Tři dny v týdnu proto u přechodu hlídkuje rodič-dobrovolník, po jednom dni drží stráž pracovník obecního úřadu a ředitelka školy. Osobně, neboť nemůže zaměstnancům školy nařídit, co nemají v popisu práce.

„Nové zabezpečení přechodu, jak je vyprojektováno, snad pomůže. Osobně bych ale ještě přitvrdil, hlavně doplněním nějakých hodně drnčících zpomalovacích pásů,“ dodává Šimánek.

„Ten přechod je nebezpečný od doby, co jsme ho asi před pěti lety nechali nastříkat. Řidiči si nějak nemohli zvyknout na „zebru“ na vesnici“, vysvětluje starosta Okrouhlice Vladimír Šimek.

S uzákoněním přednosti chodců se situace ještě zhoršila, často se stává, že v jednom směru auto před přechodem zastaví, ale v opačném směru projede.¨

Obec už provedla všechna snadno dostupná opatření: „Modrou značku jsme nechali doplnit reflexním orámováním, přidali jsme další výstražné značky, požádali policii o spolupráci,“ vyjmenovává starosta. Měření rychlosti radarem je ale málo účinné. „Řidiči si to zavolají, dokonce to hlásí v rádiu, tak tam po dobu měření jezdí slušně, a po skončení policejní akce se zase závodí,“ stěžuje si starosta.

Nezbylo než přikročit k zásadnímu řešení. „Silnice se zúží vybudováním chodníku a travnatého pásu. Přechod se posune k mostu, nově vznikne vyvýšený přechod na odbočce k restauraci, aby i tam řidiči museli zpomalit“, objasňuje starosta nad plánkem chystané úpravy.

Celá akce přijde obec odhadem na 250 tisíc korun. Projektovou dokumentaci poslali k vyjádření správcům sítí a dráhy, protože přechod zasahuje do ochranného pásma kolejí. Kompletní žádost o stavební povolení doufají podat koncem února, aby nejpozději v dubnu začali s rekonstrukcí.
„Bohužel to všechno strašně dlouho trvá, někteří z vyjadřovatelů si na zákonné lhůty příliš nepotrpí,“ žehrá starosta na administrativní náročnost poměrně jednoduché úpravy.

Magdaléna Pecnová