E-mail tohoto znění, podepsaný pracovníkem kartové asociace, obdržela na sklonku loňského roku Milena Ž., studentka jedné z havlíčkobrodských středních škol.

„Vypadalo to věrohodně a Milena se opravdu polekala, že o peníze přijde. Účet jí založili rodiče a měsíčně jí na něj posílali tisíc korun,“ uvedl jeden z typických příkladů pokusu o kybernetický podvod Jiří Nápravník z Chotěboře, počítačový specialista, který se touto problematikou dlouhodobě zabývá.

Milena dotazník otevřela a na monitoru počítače se jí objevila webová stránka kartové asociace s avizovaným dotazníkem. „Vyplnila jsem všechny důvěrné informace o bankovním spojení, platební kartě, včetně PIN kódu a odeslala ho,“ přiznala Milena.

Skryté riziko

„Nevědomky se tak vystavila riziku, že data budou zneužita, a to zejména prostřednictvím elektronických nákupů nebo budou použita k výrobě duplikátu její platební karty,“ vysvětlil Jiří Nápravník. Dodal, že podvodníci, kteří se snaží ukrást osobní údaje, často tuto metodu, která se nazývá phishing, využívají k přilákání zákazníků na nepravé webové stránky podobné těm skutečným, které jsou vytvořené speciálně na získání co největšího množství osobních údajů.

Milena udělala dobře, že se ještě tentýž den, kdy dotazník vyplnila a odeslala, svěřila rodičům. Ti rychle zareagovali. Telefonicky požádali o okamžité zablokování platební karty a druhý den navštívili pobočku banky, kde celou událost nahlásili.

Peníze z účtu vybrali a zrušili ho. Stálo je to sice nějaké peníze, případné škody ale mohly být podstatně vyšší. „Klienti by měli vědět, že žádná kartová společnost nebo asociace ani banka vydávající platební karty by nikdy podobným způsobem údaje tohoto charakteru nevyžadovala. V žádném případě by na podobné pokusy neměli reagovat. I pouhá odpověď na podvodný e-mail odesilateli napoví, že poštu čtete, a příště vám zkusí poslat jinou, ještě rafinovanější informaci. Na e-mail neodpovídejte a informaci co nejdříve předejte své bance,“ konstatoval Nápravník.

Server Novinky.cz v této souvislosti informoval, že probíhající ekonomická recese představuje podhoubí pro celou řadu podvodných aktivit. Uvedl, že kybernetičtí zločinci zneužívají strachu a obav zákazníků.

„Ekonomický pokles odvádí pozornost vlád a politiků a kybernetická bezpečnost již pro ně v tuto chvíli není prioritou, což znesnadňuje koordinovaný postup v mezinárodním měřítku. Kybernetičtí zločinci vydělávají na obavách zákazníků tím, že jim nabízejí možnost snadného zisku. Vlastníci webových stránek, malých e-shopů jsou ochotní vkládat nebezpečný kód na webovou stránku, pokud jim podvodníci slíbí snadný výdělek. Lidé, kteří zoufale shánějí práci, se mohou dát nalákat i k tomu, aby pro podvodníky pracovali jako prostředníci a pomáhali jim prát jejich zisky. Tyto profese se maskují pod názvy, jako international sales representative nebo shipping manager. Stále více lidí hledá na webu příležitost k výdělku, což tyto podvodné aktivity usnadňuje,“ napsal mimo jiné server Novinky.cz.

Zloději zneužívají platební karty

Brodská policie v současné době neřeší jediný případ kriminality vysloveně kybernetického charakteru. Policista, který se hospodářskou kriminalitou zabývá, připustil, že pokusy zneužít například odcizené platební karty, jsou ale poměrně časté.

„Každý zloděj, který se zmocní kabelky s peněženkou a objeví tam platební kartu, třeba i bez PIN kódu, se pokusí vybrat z bankomatu peníze. A to i za cenu, že při opakovaně chybně zadaném PIN kódu, neuspěje. Banky samozřejmě tyto případy evidují a hlásí nám je,“ poznamenal a připomněl případ, kdy pachatelé dokonce vyměnili celý číselný panel na jednom z havlíčkobrodských bankomatů a opatřili ho teplocitlivou fólií, která si měla pamatovat zadané PIN kódy. Naštěstí neúspěšně.