„Na podchod máme přiznanou dotaci, už proběhlo i výběrové řízení na zadavatele stavby. Když to dobře půjde, můžeme v únoru podepsat smlouvu a podchod bude fungovat do pěti měsíců od zahájení výstavby,“ uvedl s tím, že to rozhodně bude do konce roku 2009.

Varianta nadchodu smetena ze stolu

Případná změna projektu na nadchod, tak jak to navrhovali někteří brodští zastupitelé, by byla výrazným zásahem do časového plánu.

Celou úřední proceduru by bylo nutné zopakovat od začátku a občané Havlíčkova Brodu by se bezpečného přechodu Masarykovy ulice z jednoho konce na druhý dočkali nejdříve v polovině roku příštího.

„Tohle je třeba si uvědomit, navíc je možné, že by varianta nadchodu ve výsledku nebyla o tolik levnější, jak se to teď na první pohled zdá,“ připomněl zastupitel Josef Vašíček, který zdůraznil, že se hodlá zasadit o to, aby bezpečnost na Masarykově ulici byla zajištěna co nejdříve.

Rozpočtová změna

Havlíčkobrodské zastupitelstvo nakonec navýšení investice pro podchod schválilo. Původně totiž měla položka v městském rozpočtu přidělenou částku pět až šest milionů. Ta by však k dofinancování devatenáctimilionové státní dotace nestačila, a to ani po opakovaném výběrovém řízení na firmu, která stavbu provede.

„Zastupitelé vzali na vědomí rozpočtovou změnu, která však bude definitivně odsouhlasena až při schvalování rozpočtu v dubnu 2009. Šlo hlavně o to, že jsme potřebovali mít jistotu kvůli smlouvě pro stavební firmu,“ upřesnil místostarosta Honzárek.

Řidiči: Masarykova ulice je nebezpečná

Za rizikovou považují pověstnou Masaryčku sami brodští řidiči. Při průzkumu Havlíčkobrodského deníku, které místo jim přijde v Havlíčkově Brodě nejproblematičtější, byl přechod přes frekventovanou dopravní tepnu mezi domy na sídlišti Pražská zmiňován nejčastěji.

Riziková místa: Masaryčka a náměstí

Noční můrou z průjezdu okresním městem většina řidičů netrpí. Přesto se najdou místa, kde je potřeba více opatrnosti. Deník se řidičů ptal, kde jim přijde dopravní situace nejproblematičtější.

„Nejhorší je to určitě nahoře kolem přechodu na Masarykově ulici,“ míní Veronika Jelínková z Havlíčkova Brodu. K jejímu názoru se přidává většina motoristů. Společně s průjezdem přes náměstí se dlouhodobě propíraná Masarykova ulice stala nejčastěji zmiňovanou.

„Podle mě nejsou krizová místa, ale spíš krizové hodiny,“ myslí si Jiří Benda. „Jasně, Masaryčka je problém, ale to je spíš o řidičích než o místě samém,“ dodává.

Jako problematické šoféři dále označili odbočování vlevo v Dolní ulici, výjezd od zdravotní školy, kde výhledu brání střecha podchodu, a také chybějící napojovací pruh na Lidické, pokud řidiči přijíždějí od zemědělské akademie v Jihlavské ulici.

„Vůbec to tu neznám, jenom jsem vezl kluka do nemocnice, ale průjezd městem mi připadá v pořádku,“ přidal svůj první dojem z dopravy ve městě Josef Šubrt z Chrudimi. Podobně mluvili i ostatní. „Provoz je v pořádku, horší je to s parkováním,“ shodli se řidiči, kteří do Havlíčkova Brodu přijeli jenom na skok. Větší výhrady padly k nutnosti kličkovat mezi bytovými domy u Městského úřadu V Rámech.

Martina Hromádková