„Řešili jsme fotografii kantora, který při výkladu mrkl a autor z toho udělal zesměšňující fotomontáž. Další aktivní studenti ji pak vytiskli a vystavili na nástěnku,“ dělí se o svou zkušenost ředitelka Střední zdravotnické a Vyšší odborné školy zdravotnické Havlíčkův Brod Naděžda Vrbatová s tím, že věc byla vyřešena v klidu, protože se viník přiznal a omluvil.

Nejdřív natočili, pak museli smazat

„S kyberšikanou naštěstí žádné zkušenosti nemáme,“ dodává Vrbatová. Podle ředitele SOU technického v Chotěboři Františka Hrušky tento problém ve školní výuce zatím neřešili. „Studenti mají školním řádem zakázáno mobily používat. V případě porušení je čekají kázeňské tresty,“ říká.

„Telefony jim ale samozřejmě zakázat nemůžeme, stejně jako to, co dělají mimo školu. V případě jakéhokoli problému řešíme vše nejdřív s rodiči,“ dodává.

Své zkušenosti s nešvarem zvaným mobilní telefony mají i na základních školách. „Stalo se nám, že žáci při hodině natáčeli na mobilní telefon, vše ale smazali za asistence vyučující. Od té doby se nám je daří uhlídat,“ říká ředitelka havlíčkobrodské ZŠ V Sadech Věra Gablechová.

„Dětem se sice stane, že jim zazvoní při hodině telefon, ale okamžitě jej vypnou a omluví se. Hodně jich dojíždí, proto považuji za nutné, aby měly mobily u sebe,“ vysvětluje ředitel ZŠ Wolkerova v okresním městě Miloš Fikar s tím, že pořizovat záznamy by žáci neměli. Podle jeho slov se zatím kantoři nesetkali s tím, že by je někdo fotil nebo natáčel.

„Samozřejmě je ale možné, že někde na internetu bychom takové video nebo fotku našli, jen na to ještě nikdo nepřišel,“ dodává Fikar.
To v malotřídce v Dobrnicích jsou celkem v klidu.

„Děti u nás telefony do školy vůbec nenosí. Nepoužívají je. Chodí k nám pouze jedenáct dětí, což je uhlídatelné,“ objasňuje zdejší ředitelka Zlatuše Špitálníková.

Měly by se zakázat, říká psycholog

Psycholog Marcel Hlaváč vidí optimální řešení v zahraničních modelech. „Měli bychom si vzít příklad z ciziny, kde buď děti nesmějí mít ve škole mobily vůbec, nebo školy používají rušičky.“ Nejdůležitější je podle něj ale domluva s rodiči.

„Většinou jde o jedince, kteří se potřebují zviditelnit, napodobit někoho jiného a domluva s rodiči by mohla v mnoha ohledech pomoci,“ dodává Hlaváč. Mimo jiné doplnil, že v současnosti se problém týká i nejnižších ročníků základních škol.

Andrea Bartůňková