Jako první přijdou na řadu silnice vyšších tříd a ty nejhlubší výtluky. Potvrdil to Václav Dipold, vedoucí výroby Správy a údržby silnic v Havlíčkově Brodě.
„V první fázi je vyplníme studenou balenou směsí. Objednali jsme čtyřiadvacet tun,“ řekl Dipold.

V další fázi, která odstartuje 20. března, už budou mít silničáři k dispozici i teplou balenou. „Počítáme s tím, že jí spotřebujeme kolem padesáti tun,“ uvedl dále Dipold a dodal, že teplá balená směs umožní vyspravit zimou zdevastované silnice trvaleji a hlavně s ní mohou silničáři vyplnit i všechny mělčí výtluky.

Souvislejší opravy u silnic nižších tříd

Letos se havlíčkobrodská Správa a údržba silnic hodlá věnovat souvislejším opravám povrchů především u silnic druhých a třetích tříd. Opraví také tři mosty. K dispozici na to bude mít kolem padesáti milionů korun.

V souvislosti s financemi sdělila mluvčí kraje Vysočina Jitka Svatošová, že krajská samospráva vyčlení na opravy silnic po zimě sto milionů.

Havlíčkobrodsko není zdaleka jedinou lokalitou, které trpí mizerným stavem silnic. Podle serveru FinExpert.cz patří mezi nejvíce postižené lokality Praha, nejméně pak region jižních Čech.

Server také připomíná, že špatný stav silnic uvádí dopravní policie jako šestou příčinu v pořadí způsobu zavinění dopravních nehod. „Jízdou po vytlučených silnicích trpí především uložení kol automobilu. To znamená především tlumiče a čepy,“ vysvětlil majitel chotěbořského Car Servisu Ota Záruba.

Oprava přijde podle jeho slov na čtyři až pět tisíc korun, samozřejmě s ohledem na značku a typ vozu.

Právník: Bránit se? Šance téměř žádná

A jak to je s odpovědností za škodu způsobenou rozbitou silnicí? Právník Milan Bosák z Olomouce konstatoval, že vlastník pozemní komunikace nese odpovědnost za škodu jen v případě, prokáže-li mu poškozený závadu ve sjízdnosti.

„Rozumí se tím vlastnost pozemní komunikace, kterou řidič nemůže předvídat. Ovšem za podmínky, že striktně dodržuje pravidla silničního provozu. A to je mnohdy kámen úrazu, neboť to se často prokazuje jen velmi obtížně“ vysvětlil Bosák.
Vlastník vozidla podle něho nemůže uplatnit nárok na náhradu škody ani v případě, kdy řidič chvíli mezi výtluky kličkuje a pak do jednoho vjede a poškodí vůz.

„V takovém okamžiku pro něj totiž nebylo nepředvídatelné, že se závada ve sjízdnosti vyskytne, byla-li silnice zničená v delším úseku, popřípadě byla označena příslušnou dopravní značkou, a měl proto po zjištění prvního výmolu okamžitě zpomalit natolik, aby do dalšího už nevjel ,“ řekl Bosák.

Dalším argumentem, který rozhodně není na místě, je podle Bosáka tvrzení, že určitý úsek řidič zná a že je dlouhou dobu ve špatném stavu. „Jestliže řidič úsek zná, a je si špatného stavu vědom, nemůže argumentovat tím, že pro něj závada ve sjízdnosti byla nepředvídatelná.“

Bosák dále upozornil, že se vlastník pozemní komunikace může vyvinit z odpovědnosti i tak, že prokáže, že nebylo v mezích jeho možností závadu na komunikaci odstranit, upozornit na ni, anebo ji v případě povětrnostních podmínek zmírnit.

„Z hlediska práva jde tedy o velmi komplikované kauzy, jejichž výsledek nelze v žádném případě předjímat. Přimlouval bych se za novelizaci zákona o pozemních komunikacích, který podle mého názoru v mnoha ohledech zvýhodňuje vlastníky komunikací,“ uzavřel právník Milan Bosák.