V okresním městě jich v současné době stojí na různých místech pětadvacet. Potvrdil to ředitel havlíčkobrodské městské policie Jan Pavlík s tím, že jde z dlouhodobého hlediska o mírně nadprůměrný počet. Dodal, že strážníci znají majitele třinácti z nich, po zbývajících pátrají.

Ze statistiky vyplývá, že v roce 2006 bylo na území města zjištěno sedmdesát osm vraků, v roce 2007 padesát sedm a loni devadesát jedna. Všechny už byly odstraněny a zlikvidovány. Jen pro zajímavost: za první dva měsíce letošního roku zmizelo z ulic Havlíčkova Brodu už devatenáct vraků.

Majitelé na výzvy většinou zareagují

Databázi starších vozů, které dlouhodobě nejezdily a které se mohly změnit, nebo se už změnily v autovraky, strážníci mají k dispozici od konce loňského roku.

Vypracovali ji v souvislosti s novou legislativou, která uvedla do praxe nejen ekologickou daň při prodeji vozu, ale také povinnost platit denní poplatek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů, nemá-li majitel sjednáno povinné ručení.

„Někdy je pátrání po majiteli autovraku skutečně jako detektivka,“ usmál se ředitel Pavlík. „Známe-li majitele, vyzveme ho, aby v horizontu dvou tří týdnů vrak z místa odstranil. Předtím samozřejmě pořídíme veškerou potřebnou dokumentaci. Naše zkušenost je taková, že v drtivé většině případů majitelé na výzvu zareagují a auta odstraní. Pokud ne, informujeme hospodářský odbor městského úřadu,“ vysvětlil Pavlík. Ten může nechat vrak odstranit na náklady města a posléze je soudní cestou po majiteli vymáhat. „Neznáme-li majitele, opatříme vrak výraznou žlutou samolepkou s výzvou, aby se přihlásil. Neučiní-li tak, vstoupí opět do hry radnice a následují úřední výzva, odtažení, uložení vraku v zákonem stanovené lhůtě a jeho následná likvidace na její náklady. V loňském roce byla tímto způsobem zlikvidována tři torza aut,“ uvedl Pavlík.

Mluvčí radnice v Havlíčkově Brodě Alena Doležalová připomněla, že v roce 2008 bylo odesláno celkem pět úředních výzev k odstranění vraku. „Za leden a únor letošního roku další tři,“ upřesnila Doležalová. Upozornila, že výzvy jsou zasílány pouze v těch případech, kdy selhaly všechny ostatní mechanismy.

Ne každé auto, které dlouhodobě stojí zaparkované v ulici nebo na parkovišti, popřípadě není opatřené registrační značkou, je vrak. „Majitel totiž může mít registrační značku umístěnou v depozitu. Ovšem ani auto bez značky nesmí na pozemní komunikaci stát,“ vysvětlil Pavlík s tím, že za vrak je možné považovat pouze takový automobil, kterému chybějí důležité součásti. Kola, světla a tak podobně.

Ročně zpracují čtyřicet vraků

„Ročně zlikvidujeme asi čtyřicet autovraků,“ vypočítal Jiří Hřebřina, majitel autodílny, která se jako jediná v Havlíčkově Brodě touto činností zabývá. „V současné době máme k likvidaci připraveno asi deset aut,“ poznamenal a podotkl, že kromě osobních aut, včetně trabantů, jeho podnik likviduje i motocykly a nákladní vozy.